01 02 03 Its all about the dogs: "And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years" 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

"And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years"

34
Nok en gang var det duket for en begivenhetsrik helg med både kursing, rundering og andre aktiviteter. Fredag etter jobb rakk jeg å slappe av litt og ikke minst gjøre litt husarbeid før det var avgårde til Stavanger. Lee Gibson kom fra England for å holde føringskurs for SBK så jeg, Maia, Einar og Kristine tok han med en tur rundt omkring i Stavanger før vi dro til Harbour for å spise. Maten var knall god som alltid og praten rundt bordet gikk selvsagt i hund, hund og litt fotball (Lee er tross alt engelsk..). Planen var egentlig å bowle etterpå men da jeg spurte om antall minutter til ledig bane fikk jeg et fårete glis av fyren bak disken som sa: "Her er det ikke ledig før imorgen!" Det faktum at jeg fikk beskjed om det var unødvendig å bestille bane da jeg bestilte bord var tydeligvis noen som hadde lurt meg mente ham.. Veldig god service Harbour!

Anyways, vi hoppet i bilene å dro til Metro bowling på Mariero isteden og hadde en knall kjekk kveld der.

Jeg kan nok ikke skryte av de samme bowling ferdighetene som han her fyren,
men jeg fikk jammen meg en strike eller to!


På lørdag var det opp tidlig for runderingstrening med Balder sammen med Retriverklubben på Sviland denne gang. Været var noe usikkert da vi kom, men det klarnet opp etterhvert heldigvis. Denne gang var jeg og Tom Ove sammen med May Karin og Kari. Jeg fikk prøve meg på å styre midtlinja for første gang mens Tom Ove var figurant for første hund ut.

Balder var noe høyt og lavt på de første slagene, men det er nydelig å se at han gir ikke opp eller begynner å foreta seg andre ting men fortsetter å jobber med "sin jobb". Jeg plasserte ikke figurantene så langt ute, men jeg valgte å gjøre dem delvis skjulte. Han hadde to (eller tre, litt usikker) slag hvor han slet litt med å finne figurant men da han fikk påvirkning med lyd var det ikke tvil hos ham hvor figurant var. I tillegg var det skikkelig storstas at begge figuranter var like festlige og ikke skumle en plass. HERLIG å se hvor trygg han har blitt på figurantene med tanke på hvor skeptisk han var til mennesker for bare 1 år siden.

Bildet er fra ifjor når vi hadde "litt" snø her i Rogaland...
(Mental note: kjøpe nye refleksdekken til voffsene)

Jeg skal ærlig innrømme jeg kanskje ikke terper og er like nøye på detaljer under trening av Balder som jeg er med Bella hvor ambisjonene er noe større. Men for nå synes jeg det er nok å ha en aktivitet som vi gjør sammen (alle tre) og som vi alle koser oss med. Deilig å se Balder komme hjem sliten etter en dag i skogen!

Denne gang kunne vi bare være med 1 økt denne gang og måtte snu snutene hjemover da de andre skulle spise lunsj. Neste på dagens plan var kurs med Lee på SBK. Jeg så når han løp på Fionia Cup i sommer så visste en del om hvordan han fører og har sett frem til dette en stund!

For å få et mest mulig effektivt kurs var deltakerne på forhånd delt inn i tre grupper avhengig av ferdighetsnivå. Jeg, Maia, Kristine R og Maren var den siste gruppen fra kl 13.45 og utover. Vi lærte en del om å lære hunden å diskriminere mellom hinder (blant annet bom og tunnel). Han var for å la hundene tenke mye selv og trenes opp til å bli selvstendige. Noe som var midt i blinken for meg som også liker denne type treningsteori generelt. Bella slet maks i begynnelsen, men etterhvert begynte det å løsne for henne og hun forstod at hun hadde god nok tid til å "velge" mellom alternativene som ble presentert uten at jeg presset henne mot noen av dem med kroppen min.



Denne kombinasjonen brukte vi for å begynne lære hundene hinderdiskriminering. I begynnelsen flyttet vi tunnelen lengre bort fra bommen for å lykkes, deretter tilbake mot bommen. Til slutt lå begge inngangene (bilde 2) ved oppgangen på bommen.

På lørdagskveld var vi hjemme hos Maia (Maia, jeg, Tom Ove, Lee, Kristine og Johnny) hvor hun hadde dekket opp med taco og SingStar. Det ble en livlig kveld med en del såre stemmer etterpå. Konkurranseinstinktet var tilstede hos de fleste kan vi vel si? Eivind kom også utpå kvelden fra Stord og ble med på galskapen (ikke SingStaren, bare selskapet). Tror jammen han fikk knipset et par bilder i løpet av kvelden også.

Søndagen jobbet vi videre med hinderdiskrimineringen og jobbet denne gang med slalomen versus tunneler. Bella tok det hele mye kjappere enn igår, herlig å se hvordan den herlige hunden min tenker og jobber :)



Da søndagskveld kom var det avgårde på besøk til pappa. Til farsdagen kjøpte jeg og Tom Ove en lyseblå skjorte og et svart slips også bakte jeg sjokolademuffins som ble greie nok (litt vel tørre). Vi spiste middag og pratet over en kopp kaffe (og Jägermeister for Tom Ove) å hadde en kos kveld rett og slett :)

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38