01 02 03 Its all about the dogs: "Don't look where you fall, but where you slipped" 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

"Don't look where you fall, but where you slipped"

34
Først ut på kveldens program var problemtrening med Balder ved Siddis hundeskole. Balder har som kjent fryktaggresjon mot fremmede hunder forårsaket av dårlig sosialisering (hvorfor vet de som kjenner meg).
Ettersom mørketiden har satt inn gikk vi tur rundt "lyset" denne gang. En lysløype i nedre del av Sørmarka.
Figuranthunden denne gang var dvergschanuzeren til Sanna. Tidligere har Balder hatt relativt lite reaksjon på Kira, men mye pga (etter min mening) at det var såpass mørkt og han ikke helt ser hunden ble det større reaksjon denne gang. Det forbedret seg etterhvert, men neste gang håper vi på lys, eventuelt bytter til gruppa etterpå (da skal lysene egentlig komme på).

Bildet er tatt fra en av treningsturene våre sammen med Maia og Tara.
Tara var utrolig flink på disse turene med dempende signaler og det betrygget meg ekstremt
å se at Balder leste dem riktig og kom etterhvert ganske godt overens med Tara :)
(Takk igjen til Maia & Tara som hjalp oss masse!)

Etter Balder var ferdig på Siddis, var det avgårde til Åsen for å trene hoppeteknikk med Bella. Jeg prøver å trene dette 1 gang i uken (helst tirsdager, da er jeg uansett i Stavanger for Balder i tillegg til det ikke er så mange som trener da) ettersom jeg lærte mye om viktigheten av hoppeteknikk på kurs hos Vappu Alatalo i Oktober. Denne gangen bygget jeg et basic grid og et progressive grid etter tips om å veksle mellom disse for å øke vanskelighetsgraden noe for hunden etterhvert. Jeg er også nøye med å variere høyden på hinderne (fra laves til halv "hengende" på støten") pga Border Collier har en tendens til å repetere fremfor å lære.

Forklaring til de forskjellige gridene:
Basic grid = Kombinasjon med 4-5 hindere med lik avstand mellom hverandre (6 fot for stor hund) og startavstand på 3 fot (dette for å sikre beste take-off-spot). Målet er å lære hunden å collect, altså bremse ned eller samle seg.




Progressive grid = Kombinasjon med 5 hindere hvor avstanden øker mellom hvert hinder (5-6-7-8 fot) og samme startavstand som basic grid (hvis ikke jeg tar feil). Målet her er å lære hunden extension, altså å forlenge.



Første økt gjorde vi kun basic grid 4 ganger og avsluttet der fordi Bella fikk det utrolig fint til. Man skal heller ikke trene for mange ganger pr økt både når det gjelder hoppeteknikk og sånn ellers (mener jeg ihvertfall).
Tidligere har Bella slit med å bremse nok ned til å ta leken når den blir plassert under hinder nr 5, men jeg har sett en god utvikling fra:
- Å ikke klare å bremse ned i det hele tatt til hoppe rett over hinderet for å så ta leken til
- Å faktisk bremse ned å ta leken men rive hinderet til
- Hvor ikveld klarte hun å bremse helt ned å ta leken uten å rive hinderet.

Jeg varierte med å plassere leken lengre foran hinderet og tilbake under siste hinder for å sikre at det ikke ble repetisjon fremfor læring.

Andre økt vekslet jeg mellom basic grid og progessive grid. Hun slet ikke lengre med basic grid, men jeg så vi ikke kunne ta for mange runder da hun ble noe mer giret og stresset av å bytte mellom de to. På det progressive gridet lyktes hun allerede 2 gang, første gang var det en del forstyrrelser som også kan ha spilt inn. Etter en veksling mellom de to stoppet jeg der, det var perfekt på begge gridene og jeg kunne vel egentlig ikke helt tro hva jeg så :)

Kjekt å se denne treningen fungerer, nå er det de daglige muskeløvelsene til hundene soms står for tur. Skal se om ikke jeg kan gi en detaljert beskrivelse og gjerne noen bilder av de en annen gang!

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38