01 02 03 Its all about the dogs: Freaking cold outside! 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Freaking cold outside!

34
Vinteren i år blir tydeligvis kald med tanke på hvor mange minus det er for tiden. Jeg er glad både Bella og Balder er relativt rolige innendørs og går ikke klin kokos hvis det blir noe mindre trening og turer på vinteren. I dag kjørte jeg en del muskeløvelser (som jeg lærte på hoppeteknikkurset med Vappu Alatalo), samt en del øvelser på "balanseballen" og apporttrening med Balder.

Både Bella og Balder har ihvertfall masse verdi for treningsballen. Begge to lyser opp når den blir tatt frem og går begge mer enn villig opp på den (trener riktignok en om gangen, ellers hadde det nok blitt litt for crowded oppå ballen). Ser med egne øyne hvordan musklene i kroppen deres jobber for å holde balansen konstant, så kjører kun 5-10 sekunder oppå ballen hver gang, så er det ned på gulvet med 5-10 sekunders pause så på an igjen. Jeg er ikke helt sikker om jeg gjør "intervallene" riktig med tid, men prøver å tenke at musklene skal slappe av, så trene, slappe av, så trene osv...

Jeg la ut link i et tidligere innlegg hvor du kan se hvordan jeg trener med denne ballen. Hvis du ønsker å se, men slippe å lete er den her: http://www.youtube.com/watch?v=4sY7TtvmuyU

Apporteringstreningen med Balder går så det suser. Vil ha en stødig apport innendørs før jeg begynner å generalisere den utendørs og ikke minst med figuranter. Til nå har han lært:
- Plukke opp apport både fra bakken og hender (meg riktignok)
- Holde apport (uten særlig forstyrrelser) i minst 20-30 sekunder
- Holde fast på apport i bevegelse (både jeg og han beveger oss)
- Gripe og holde fast apport i utgangsstilling
- Småløpe med apport

Det jeg vil jobbe mye med fremover (og som jeg ser for meg blir den vanskelige delen) er at han ikke skal slippe før kommandoen. Nå er det rimelig greit, fordi han ikke slipper før klikket kommer, men dersom jeg lener meg mot ham, tar ut hånden slipper han den fordi han "tror" jeg skal ta apporten. I rundering er det viktig med en hund som ikke slipper apporten (bringkobbelet, løsbittet osv) før den får beskjed. Ellers kan hunden fort slippe den når den kommer borti en gren i tykk skog for eksempel. Måten jeg har lært inn apporten er med klikker og rimelig likt denne videoen fra CanisTV:

http://www.youtube.com/watch?v=5Tr7Y4wdbt8

Bildet er fra en annen dag vi trente apport

Etiketter: , , ,

35 36 37 38