01 02 03 Its all about the dogs: "There are no shortcuts to any place worth going" 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

"There are no shortcuts to any place worth going"

34
Denne lørdagen hadde vi runderingstreningen i Sælandsskogen. Vi var 6 stykker (meg, Cecilie, Kristin, Gry, Gro og May Karin) som møte opp. Jeg valgte å fortsette med flying på Balder som vi har gjort tidligere. Vi la ikke figurantene like langt ute som sist da terrenget var noe "vanskelig" (mye oppover og nedover bakke) men gjorde dem allikevel delvis skjult ettersom Balder har visst store fremskritt og gir ikke opp dersom figurantene ikke er synlige fra midtlinja.

1 økt hadde Balder veldig gode slag og lite "virring" mellom figurantene. Dersom han kommer ut på midtlinja et stykke bak meg, trekker han fremover mot meg før han går ut på neste slag. Er veldig fornøyd med dette, og han virker veldig førerorientert på en positiv måte. Det ser også ut til at han har forstått at figuranten ligger ut fra min "posisjon" på midtlinjen. Leking ble slitsomt i lengden så figurantene gikk over til godbit. Jeg skal fra nå av be om at figurantene tilbyr lek på de første to slagene og deretter kun bruke godbit. Lek blir for slitsomt når vi trener flying med såpass mange slag og store avstander.

Mental note til meg selv er å gi beskjed at figurantene skal holde Balder i selen mens de belønner slik at han ikke forlater figurant før det er gitt "klarsignal".

2 økt gjorde vi det noe enklere med figuranter som var litt nærmere midtlinja. Samtidig brukte jeg lydpåvirkning fra meg når Balder skulle over midtlinja ("denne vei, denne vei") slik at han bedre kunne orientere seg hvor jeg var og trekke mer fremover uten å komme så langt bak meg på midtlinja. Dette virket veldig godt og han trakk bedre fremover denne økten enn forrige. Flyingen hans blir bare bedre og bedre. Han viser at han er oppmerksom på meg ved å trekke mot meg, men samtidig ikke så mye at han mister farten og selve "flyingen". Det var et stykk sliten hund som hoppet inn i bilen etter siste økt for å si det sånn! Synes det er utrolig herlig å se hvordan han jobber og ikke minst ikke gir opp dersom han ikke finner figurant straks :)

Bildet er fra hundeskogen på Bråstein.

Etiketter: ,

35 36 37 38