01 02 03 Its all about the dogs: "Brrrrrrrrrrrrrrrrr" 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

"Brrrrrrrrrrrrrrrrr"

34
På tirsdag var det som vanlig problemhund trening på Siddis fra kl 18. Første økten var det en stor og skummel hund med høy hale som Balder tydelig slett med å takle. Den store forandringen jeg har sett gjennom all tiden vi har trent på hunder er at dersom han reagerer, klarer han (evnetuelt jeg) å roe seg/ham ned rimelig raskt i forhold til reaksjonen (for de som forstod noe av den setningen...). Andre økt trente vi på en søt liten Cavalier som tydeligvis falt mer i smak for Balder. Dette har vært mønsteret i det siste, små hunder som gjerne oppfører seg veldig rolig og bedagelig går veldig bra fremfor, litt større hunder med større og tydeligere bevegelser som blir fort skumle.

Den siste økten gikk vi en runde (tur) med den store skumle hunden fra første økt. Med stor nok avstand går det fint, men det var mye reaksjon på akkurat denne hunden og avstanden vi måtte ha ble rimelig stor etter så mye trening :( Men alt i alt, var det en god trening selv om det er iskaldt og jeg satt i bilen mellom hver økt med motoren i gang for å holde varmen i meg selv, og ikke minst i bilen hvor begge hundene lå...

På Åsen ble vi fire stykker (jeg, Carina, Line og Linda) som trente agility. Jeg trente som vanlig hoppeteknikk og demonstrerte og hjalp Carina og Line litt med hoppeteknikk i tillegg.

Første økt kjørte jeg kun basic grid med Bella. Det krever færre og færre repetisjoner for henne nå for å klare å bremse ned å plukke opp leken under siste hinder. Jeg prøver så godt jeg kan å være nøye med å endre pinnene slik at det ikke bare blir en repetisjon, men heller læring. Jeg tror gledshylet mitt kunne høres til sykehuset i Bekkefaret da Bella bremset nydelig ned og plukket opp leken uten å dytte ned det siste hinderet!

Andre økt vekslet jeg mellom basic og progressive grid som jeg har gjort tidligere. Ser klart det er vanskeligere når hun må velge mellom å samle seg og lange ut, men det er helt klart at hun begynner å utvikle en forståelse for denne type trening.

Tredje økt kjørte jeg distance evaluation grid. Dette er en kombinasjon bestående av 4 hinder hvor de tre første har lik avstand mellom seg, mens det siste hinderet står fra 9-21 fot fra det tredje hinderet. For hver repitisjon skal det siste hinderet flyttes frem eller bakover 1 fot (dette er jeg noe usikker på og skal pumpe Lene KW for informasjon når vi skal trene hoppeteknikk etter nyttår). Det var ganske så tydelig at dette er noe vi må jobbe med. To ganger tok Bella hinder nr 3 og nr 4 i et svev og en gang satset hun så langt ifra siste hinder du kunne høre gispene til både meg og resten av gjengen rimelig godt...

Siste økt var jeg litt tåpelig egentlig å kjørte slalom et par repetisjoner. Burde ikke drive med den type trening til slutt og det vet jeg egentlig. Er ingen unnskyldning, men er så imponert over Bella som er blitt både flink til å bremse seg opp for å ikke treffe feil port, samtidig som hun klarer vanskeligere og vanskeligere vinkler på slalomen :)

Gårsdagen ble brukt til muskeløvelser og ikke minst apporttrening for Balder. Har begynt å holde godbiter foran ham mens han holder apporten nå og allerede etter to repetisjoner forstod gutten hva han skulle gjøre for å få klikk! Jeg ble helt imponert å ropte på Tom Ove for å ha et vitne på hvor langt han er kommet Baldergutten! Skal trene masse på å holde apporten godt fast før jeg vil begynne med innlæring av takk kommando. Er noe usikker hvordan jeg skal trene denne inn da foreløpig er klikket utløseren (altså han slipper apporten når klikket kommer) og dersom jeg legger på takk i klikket vet jeg ikke helt om det blir riktig. Kanskje jeg skal snuse litt rundt på noen klikkerforum...

(Bildet er fra sommeren 09 i Brevik)

Etiketter: , , ,

35 36 37 38