01 02 03 Its all about the dogs: Effektiv søndag 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Effektiv søndag

34
I dag startet jeg dagen med en treningtur med Balder, Tine, Kine og Sanna. Vi gikk tur på marka hvor jeg pleier å trene rundering hjemme. Jeg bestemte meg for å legge til rette for ingen utfall for å forsterke den positive opplevelsen med andre hunder. Tine, Kine og Sanna gikk foran oss omtrent 10 meter i begynnelsen og etterhvert minsket jeg avstanden. Til slutt var vi på en 3-5 meters avstand og Balder var utrolig flink. Litt oppskjørtet i begynnelsen og mye fokus på Tine, men det ikke lenge før han tok seg tid til å snuse og ta kontakt med meg isteden.

Etter den lille turen benyttet jeg sjangsen til å trene på to ny figuranter. Kine og Sanna var kjempe dyktige og Balder var runderingshelten min som vanlig. Jeg plasserte figurantene nokså langt ut fra midtlinjen, men lot Balder se dem gå ut begge øktene. Han har veldig god fart og driv mot figurantene samtidig som han er oppmerksom på hvor jeg er på midtlinja og trekker mot meg før han går ut på neste slag. Figurantene var delvis og helt skjult og jeg brukte kun lydpåvirkning på et slag.

Neste trening må jeg huske på å gi beskjed til figurantene at de kan holde i selen hans når han belønnes med godbit for så fort det er tomt i hånden stikker han. Det ser også ut som han begynner å bli veldig ivrig på å forlate figurant så fort det er tomt for godbiter for å finne neste. Dette er nok både bra og dårlig (bra i forhold til driv mot neste slag, dårlig iforhold til figurant skal være belønning) så vil gjerne at han skal tilbringe mer tid med figurant for å forsterke belønningen. Litt usikker her så må huske å spørre om dette neste trening med Retriverklubben :)

Til slutt gikk vi en lang tur jeg, Bella, Kine, Mira, Tine, Pluto og Sanna hvor hundene fikk løpe og kose seg. Bella ble nok litt sjarmert av Pluto og tilbragte mesteparten av turen på å erte han på seg i håp om at han skulle løpe etter henne. Alt i alt, en god start på søndagen :)


Glemte helt å ta bilder på turen så slenger med et fra sist vinter hvor Bella koser seg i snøen.

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38