01 02 03 Its all about the dogs: Vinterdvale 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Vinterdvale

34
Nå som snøen og isen ser ut til å ha lagt seg for godt (igjen) her i Rogaland har det nesten blitt litt vinterdvale i forhold til trening både av Bella og Balder. Blir litt innimellom, men kjenner jeg blir sløøøv rett og slett når det ikke er skikkelig rutine på ting og tang.

Lørdag som var kom jeg og Balder oss avgårde til Sviland for å trene rundering med Retriverklubb gjengen. Med litt fart i det røde lynet kom vi oss jammen opp den isbelagte stien til området og fikk parkert. Som Gro skriver i bloggen sin var vi akkurat som bambi på isen på parkeringsplassen. Men vi kom oss i gang med treningen etter litt skøyting i alle retninger.

Jeg kjører vanlig flying på Balder av flere årsaker:
- I utgangspunktet trener vi rundering for å aktivisere Balder og for at han skal synes det er gøy, dette er lettest å gjøre når vi legger opp til at han lykkes ofte (jeg vil ikke gjøre det for vanskelig for tidlig, heller for sent).
- Jeg må "lære meg" flere metoder for videre innlæring slik at jeg er trygg på videre arbeid før jeg drasser han med meg på opplegget.
- Flying opprettholder den gode farten hans, og han ser ut til å lære å takle det stresset han bygger opp når han løper mye.

Jeg vil ha fokus på at han skal være lengre hos figurantene fremover. Dette fordi jeg har lagt merke til at han ser ut til å belønne seg selv med å løpe til neste figurant og løpingen overgår belønningen figurantene har. Dette skaper ikke bare for mye stress, men når vi senere i fremtiden skal trene blindslag og med tid og stunder ikke ha figurant på hvert slag kan jeg se for meg han vil bli frustrert og få negativt stress av all løpingen uten å finne figurant. Han må rett og slett læres å "koble av" mellom slagene hos figurant.

Gro og May Karin var figuranter for oss denne økten (det ble bare en økt denne lørdagen) og ble utstyrt med godbiter og leker. Balder jobber veldig fint, men så det ble litt for vanskelig på slutten med nesten helt skjulte figuranter da han ikke går slaget "helt ut", men stopper opp halveis fra midtlinja og blir litt frustrert. Ser han bruker lite nese og mye syn, men dette visste jeg at vi må trene mer på og for nå er det flyingen jeg jobber med. Gro fikk Balder i lek på nærmest hvert (?) slag, men jeg ser klart at godbiter er tilnærmet like godt som leke ettersom lek blir for slitsomt etter x antall slag.

Tror jeg skal forsøke å få trent litt mer overværssøk på fritiden og "oppmuntre" Balder til å bruke nesen mer. Har en bok med neseøvelser som jeg tror jeg skal titte litt i på ny.

Er det noen som har forslag til neseøvelser?

Ellers var jeg og Balder på siste problemhund treningen for i år. Jeg og Siri gikk en tur med Balder med en søt terrier ved navn Cara (Siri help?) og medhjelper som gikk foran. Balder hadde definitivt ikke dagen og avsluttet problemhund treningsåret med masse lyd for å si det sånn. Jeg må gå et par omganger med både meg selv og Tom Ove om han kan overta tirsdagstreningene med Balder. Han har kun gjort det to ganger, men Balder oppførte seg perfekt de to gangene også, mulig flaks, jeg holder derimot en knapp på fører. Kanskje jeg er flinkere når det gjelder agility, lydighets trening etc, men Tom Ove er nok mindre nervøs og stressa enn jeg er i forhold til Balder og andre hunder og har derfor en litt annen energi enn meg... Forhåpentligvis kan han ta over slik at vi kan få til litt mer fremgang :)


Bildet er fra når Balder ble med Tom Ove istedenfor meg
(Stjålet fra Siri sin blogg)

Når det gjelder agilitydelen var jeg innom Åsen etter problemhund treningen på tirsdag, men som jeg egentlig forventet var det ikke særlig til underlag å trene på. Banen var frossen av is og rimelig glatt. Kjørte en liten slalomøkt med Bella men synes ikke det var noe særlig å fortsette så det ble en del kopper kaffi og sladder med Siri og Lene (og Stig) isteden :)

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38