01 02 03 Its all about the dogs: Gårsdagens trening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Gårsdagens trening

34
I går ble det litt spontan endring i planene, men det endte uansett opp med at jeg trente Bella sammen med nybegynnerne på Åsen først. Benytter muligheten til å trene på forstyrrelser og lære Bella og takle stresset av andre hunder som løper og bjeffer etc...

Første økt kjørte jeg ren felt trening med henne. Passer på at jeg er tydelig på utløsningskommandoen JA slik at dette skal sitte godt til konkurransesesongen begynner i april. Det er mer meg som må lære det enn Bella egentlig.

Andre økt kjørte vi litt slalom mens en annen ekvipasasje trente i andre enden av hallen og var fornøyd med Bella sin innsats og fokus på både meg og slalomen fremfor den festlige og bjeffende hunden hun tidligere ville ha foretrukket. Jeg merket meg at vi må trene mer inngangstrening med henne da hun begynner å slite med samme problemet som før, hun bommer på inngangen men ser ut til å innse det relativt kjapt og går ikke videre men tilbake til meg.

Tredje og siste økt kjørte jeg litt handling mens den andre hunden gikk for å trene enda mer på fokus og Bella kastet gjerne et blikk i ny og ne på den andre hunden (som på toppen av det hele var Border Collie også :) men jobbet bra og var "in the moment".


(Bildet er fra Fionia Cup 2010 hvor Bella er på vei til en annen hund midt i løpet vårt, rampejenta!)

Ellers hjalp jeg et par nybegynnere mellom mine egne økte. Både Maya og Jeanette fikk løpe masse idag og synes de skal være stolte over både seg selv og hundene sine :)

Neste på agendaen var trening på Siddis med Balder. Jeg og Tom Ove ble enige før jul i fjor at han skulle overta treningen med Balder fordi det ser ut til å fungere bedre med de to enn med nervøse Isabelle. Siri og Arne stemte for dette så da ble det avgjort.

Siri hadde forslag til noe nytt vi skal prøve med Balder fremover som heter "flooding". Prinsippet går ut på at hunden blir utsatt for det som trigger den og den selv lærer å roe seg ned. Litt vanskelig å forklare men i praksis fungerer det som vi har trent tidligere med Balder, forskjellen er at vi ikke belønner såpass hyppig som tidligere. Han har lært å roe seg ned raskere enn han gjorde for 1 1/2 år siden og dette så vi tydelig ikveld.

Den første økten virket han noe forvirret men innfant seg relativt kjapt med å gå å snuse og kikke og egentlig ikke bry seg så mye om den andre hunden.

Den andre økten var han like rolig som i første øk og han fikk et lite godbitsøk for å se om han var såpass rolig han kunne bedrive andre aktiviteter mens den "skumle" hunden befant seg innen synsvidde.

Tredje og siste økt hadde han flere utfall men vi så en bedring i hvordan han roet seg ned og så ut til å innfinne seg med at ingenting skjedde verken at den andre hunden brydde seg eller forsvant. Omgivelsene ble ikke påvirket av ham og han roet seg ned før det var slutt for kvelden.

Veldig fornøyd med kveldens treningsøkt og ikke minst Tom Ove som er uber rolig :)
Forhåpentligvis kan denne "nye" metoden være noe som fungerer på Balder ettersom vi har jobbet i snart 2 år med masse fremgang men uten å være helt i mål...


God guttene på sofaen

Etiketter: , , ,

35 36 37 38