01 02 03 Its all about the dogs: Innholdsrik helg 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Innholdsrik helg

34
På lørdag var det tidlig opp og denne gang husket jeg å stille vekkeklokken til å ringe på lørdag og ikke bare mandag-fredag. Runderingstreningen skulle være på Sviland denne gangen og vi kom oss opp hele bakken selv om det var klunk is flere steder. Det vi ikke klarte derimot var å parkere helt "riktig". Jeg fant ut jeg skulle snu og parkere slik at jeg slapp å styre med det når vi skulle dra. Det skulle vise seg å være heller vanskelig ettersom hele parkeringsplassen lignet en skøytebane med spinnglatt is, idet vi har snudd og skal parkere sklir hele bilen nedover mot buskraset ved siden av parkeringsplassen og der stod vi da plutselig:





Heldigvis fikk vi tak i Kjetil (søskenbarnet av Tom Ove) som var så snill og kom ut med kjettinger, vips så var vi oppe igjen! Glad jeg kunne stå for underholdningen ihvertfall :)


(Bildene er lånt fra Gro og Maja's blogg og Firbeintbloggen til Aud Venke)

Sånn ellers var vi ganske mange denne lørdagen, men ikke så mange vi behøvde å dele opp i to grupper (jeg & Tom Ove, Gro, Aud Venke, Marina, Gry og Kathrine). Jeg og Balder var siste mann ut slik at de andre skulle slippe å vente på oss dersom det tok lang tid å få opp bilen. Vi kjørte vanlig flying med Kathrine og Marina som figuranter. I begynnelsen hadde vi figurantene litt nært før de trakk seg litt lengre ut men fortsatt var synlige. Gro var/er veldig flink å plassere figurantene og styre slik at det blir optimal trening for Balder (setter veldig stor pris på dette Gro) :) Han jobbet veldig godt slik han pleier og Gro observerte han fikk ferten av figurant 1 (muligens 2?) ganger hvor han løp forbi og det er akkurat dette jeg vil jobbe mer med ved å trene overværssøk slik at han lærer å bruke nesen mer enn synet etterhvert. Kathrine fikk Balder i lek hver eneste gang og han trivdes tydeligvis veldig godt med henne som figurant. Marina var litt skummel i begynnelsen men han varmet mer og mer opp til henne. Fremover skal jeg variere på kjente og "enkle" figuranter men også bruke de som kanskje er litt skumle slik at han lærer seg å like alle. Selvsagt er det viktig å ikke gå for fort frem her ettersom han er en type nervøs hund som tross alt en gang var redd de fleste mennesker.

Vi bestemte oss for å kun kjøre en økt idag og satte snutene hjemover rundt kl 12. Hjemme ble det avslapping og litt ryddings mens Tom Ove tok Bella ut på marka for litt søk etter leke. Når det nærmet seg kveld var det duket for 30års feiring for Maiken på Hana. Det ble en kjempe kos kveld med litt alkoholisering og godt selskap. En del dansing ble det også.

Dagen derpå, altså søndagen sov vi lenge og nøt dagen rett og slett. Utpå dagen kjente jeg det kriblet i føttene etter å teste ut "partyteltet" som vi satt opp på dugnad på SKB på fredagen. Klubben har leid inn en slags rubbhall for at vi skal få trene selv om det er snø og is. Nå som hallen er oppe er riktig nok alt smeltet og banen er isfri men utrolig greit å ha dersom det kommer tilbake.

Carina & Rocky var også klar til dyst og det var herlig å få sosialisere seg igjen på banen.
Jeg kjørte først ren felttrening med Bella for å se hva vi skal jobbe mer med fremover på det området og jeg må definitivt finne en løsning på oppgående felt. Her har jeg tidligere bremset henne ned enten ved et fremfor bytte eller "holdt" igjen ved å holde meg bak henne, men usikker på om dette er optimalt. Har forhørt meg med flere og klarer ikke helt finne ut hva som fungerer for Team Bella rett og slett. Time will tell I guess...

Andre økt kjørte jeg en liten kombinasjon (serpentin kombinasjon) og deretter en enkel sving (må trene mer på å følge linjene mine og plukke opp hindere). Bella har definitivt hatt godt av pausen og muskeltreningen ser jeg. Hun er også utrolig mye mer avslappet og roligere både på vei inn og ut av banen. Mye skyldes rutinen jeg kjører slavisk for tiden. Rutine skaper trygghet og forventning både for meg og henne.

Ozzie fikk seg en liten slalom økt før Cecilie kom til Åsen. Jeg prøvde samme rutine med ham som Bella på vei ut på banen. Belønning for kontakt og gikk rolig uten å prate eller stress ham for mye opp. Dette gav resultater og han hadde fullstendig slalom 3 ganger i løpet av en økt. Stressbjeffingen hans var kun tilstede 1 gang hvor jeg pushet ham litt for raskt. Ved belønning var det kun godbit som gjaldt og heller lite prat/ros som vanligvis girer han fryktelig opp. Siste gang i slalomen belønnet jeg med leke som en jackpot og avsluttning.

Nå er det nytt år, ny uke og nye rutiner. I kveld er det trening på Siddis med Balder og fra i år er det som jeg nevnte i et tidligere innlegg Tom Ove som skal ta over for meg. Han er roligere og det går bedre når han trener Balder (sannsynligvis nettopp fordi han er mer avslapper og ikke stresser som jeg gjør). Gleder meg masse til å se hvordan det går med de to :)





Etiketter: , , ,

35 36 37 38