01 02 03 Its all about the dogs: Hoppeteknikk og overværssøk 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Hoppeteknikk og overværssøk

34
På tirsdag tok jeg med meg Bella og Ozzie til Åsen. Fant ut jeg tok med meg Ozzie fremfor Balder ettersom lydighetsgjengen trener samtidig og det ville blitt for mye å trene på for Balder sin del.

Det er en stund siden jeg har trent hoppeteknikk med Bella nå og det merket jeg igår. Måtte se på notatene mine flere ganger når jeg satte opp basic og progressive grid. Hun jobber utrolig godt og er skikkelig giret på å trene for tiden merker jeg. Oppvarmingsrutinen begynner å sitte bedre og hun forventer faktisk å trene litt sirkelarbeid og kontakt før vi går ut på banen for å løpe.

Jeg hadde mest fokus på at hun skulle se på leken og ikke meg før jeg gav henne gå kommandoen. Etter et par repetisjoner tok hun poenget rimelig kjapt, jeg må bare være litt tålmodig den første og andre gangen og ikke "gi etter" fordi det tar litt tid. Bella har begynt å slite litt med å samle seg/bremse igjen ser jeg, men jeg antar dette er rett og slett fordi vi ikke har trent hoppeteknikk på lenge for 3 (og siste) økt med basic gridet begynte hun å nærme seg der hun var før jul.

I det progressive gridet synes jeg det begynner å se rimelig bra ut (for mine utrente øyne ihvertfall) men vil definitivt ha en "second opinion" her. Skal se om ikke jeg kan kjøre litt hoppeteknikk neste gang jeg trener med Lene KW.

Ozzie jobbet som en helt og jeg brukte god tid hver gang jeg hentet ham fra bilen på å roe ham ned og trene mye kontakt. Første økt kjørte jeg slalom og han slet med konsentrasjonen pga alle de morsome hundene på andre siden av gjerdet men hentet seg veldig bra inn igjen og roet seg ned raskere etterhvert som han tok poenget (gir en "kontaktlyd" og belønner ham når han kommer til meg samt belønner kontakt).

Andre økt og tredje økt kjørte jeg ren handling med ham uten å løpe særlig. Brukte en dobbelboks (+ en tunnel utenfor boksen) og jobbet mye med svingene hans samt å "plukke opp" hinderne på linjene mine. Utrolig kjekt å se hvor flink han er blitt!

Siste økt kjørte jeg et få feltrepetisjoner over bommen. Vi har brukt "skål-metoden" på ham (en form for Doggie-zen) for å forhindre at han durrer over feltet og stresser seg opp. Selv om han ikke er blitt trent så mye i vinter husket han skålen og han jobbet utrolig bra.



I kveld har jeg gitt Balder en del fokus. Ettersom det blir mye agilitytrening føler jeg fort han faller i "andre rekke" og får gjerne ikke så mye trening som jeg ønsker han skal ha. Har derfor bestemt meg for å bli flinkere på å trene ham hjemme og spesielt på overværssøk ute på marka (sammen med apporttreningen og ikke minst runderingstreningen hjemme). Jeg prøvde meg på to små spor med godbiter (rettere sagt middagsrester av ris og joika) utenfor huset (et på grus og et på asfalt) for å la han jobbe litt med hode og snuten. Skal prøve meg litt mer på spor men føler det er et "ukjent" område for meg foreløpig så må lese meg litt opp om dette. Kanskje prøve oss på blodspor også ettersom Tom Ove har vært borti dette tidligere..

Har også begynt å jobbe mer med utgangsstillingen på Balder (Bella også forsåvidt) da jeg har bruk for dette både i runderingen men også som utgangspunkt til flere øvelser. Har gått bort fra å bruke klikker og godbiter her men kun leke da dette er virkelig maks maks maks belønning for ham. Istedenfor klikket bruker jeg ordet Bra så treningsprinsippene er forsåvidt det samme (men jeg har vel egentlig aldri trent rent klikker/shaping uansett, men neste hund da skal dette forsøkes 100%). Han begynner å bli skikkelig glad i å være i utgangsstilling og det er det jeg ønsker for ham da slike "pirke"øvelser lett kan bli kjedelige og jeg har sett han behøver en høy "suksess" % i treningen, for mye feiling gjør ham dempet og mister motivasjonen.

Til tross for at det er mørkt ute og regner fant jeg ut at kvelden i kveld var perfekt til et eller to overværssøk. Vinden var "akkurat" passe om jeg kan si det slik. Den kom fra en retning veldig tydelig og var ikke for sterk eller svak. Siden vi har både walkier (kjøpte i Tyskland med en ok rekkevide, ikke for skogsbruk gjerne men på marka funker de utmerket) og nok av lommelykter kom vi oss ut i regnet. Tom Ove var figurant først og gjemte seg mens jeg og Balder ventet inne i leiligheten. Da vi kom ut på marka lot jeg Balder tisse og lese avisen litt før jeg stoppet opp for å se om han begynte å roe seg ned. Han stakk snuten i været og jeg slapp ham (terrenget er for ulendt og har steder med klunk is til å ha på ham noe langline som jeg kan løpe bak ham med så han løper "løs"). Han gjorde som han har gjort tidligere når vi skal trene overværssøk og det er å begynne å rundere. Han sprang ut på "første slaget" men merket noe var annerledes når jeg fulgte etter ham. Han kom tilbake til meg, stakk snuten i været igjen og for nedover "midtlinja" og fant Tom Ove på null komma null. Utrolig kjekt å se hvordan han jobbet!

Ettersom det gikk såpass fort og han ikke så ut til å ha problemer bestemte vi oss for å kjøre et søk til med meg som figurant denne gang. Jeg la meg litt nedi ei steinrøys og trodde at dette ville være litt vanskeligere men der tok jeg feil. Balder gikk ikke ut på "runderingsslag" denne gang men fikk ferten av meg med en gang og løp direkte til meg. Imponert var vi begge da vi fornøyde trasket tilbake mot leiligheten og varmen!


Et stykk våt,skitten, trøtt men super flink og stolt Balder etter kveldens økt!


Slenger også med bilder av de nye runderingslekene til Balder, Skineez. Drakamp og pip i et.


Etiketter: , , ,

35 36 37 38