01 02 03 Its all about the dogs: Runderingstrening på Skjæveland 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Runderingstrening på Skjæveland

34
I dag var det tidlig opp på runderingstrening på Skjæveland. Jeg laget til "snopeposene" med godbiter i går hvor jeg blandet både kylling, karbondaer og pølser denne gang.

Vi ble såpass mange at vi delte opp i to lag. På vårt lag var det jeg, Tom Ove, Lise (Scott), Kari (Evita), Jan Inge og Marit (Punky & Vicky). Balder var første hund ut med Kari og Marit som figuranter og Jan Inge på midtlinja. Jeg kjørte flying i tillegg til å hente han ute hos figurant et par ganger. Det blåste en del i dag så jeg hadde håpet han skulle få ferten av figurantene men han trengte lydpåvirkning et par ganger. To ganger så jeg veldig tydelig han faktisk fikk ferten av figurant med overvær, mens et par ganger fulgte han sporet av figurantene. Selv om han "feiler" og ikke finner figurant, blir kalt inn igjen og forsøker på ny så er arbeidsiveren alltid på topp og motivasjonen forsvinner ikke selv om han feiler. Skal derfor være obs på at jeg faktisk hever kravene når han mestrer ting og ikke "syr puter under armene" hans.

Jan Inge ga også et godt tips i forhold til påvirkning. Veksle mye mellom forskjellige typer påvirkning (syn og lyd) for at Balder skal bli flink til å bruke alle sansene sine. Samtidig er det også bra å la Balder få ferten av figurantene ved å kalle ham inn på midtlinja eller hente hos figurant slik at han er konsentrert ved neste slag. Lettere forklart kjøre enkeltslag hvor jeg venter å slippe ham før jeg merker/ser han har fått ferten av figurant og ikke bare venter til han ser/hører figuranten. Det er akkurat dette jeg ønsker å trene mer på ettersom han er utrolig dyktig på overværssøk når vi kun trener dette, mens når runderingen "blandes inn" ser det ut som han ikke helt kobler disse to enda. Så dette skal vi trene mer på hjemme (får besøk av pappa og lillesøs imorgen så da får jeg sjangs allerede imorgen).

Når det gjelder figuranter lekte Balder på hvert slag hos Marit mens hos Kari lekte han første slaget og gikk deretter over på godbitene. Kari nevnte at pipen i draleken hjalp mye og gjorde han mer tent på leken. Marit fikk en skikkelig trimøkt da Balder virkelig viste muskler i drakampen. Hun lot ham også vinne og dette var helt klart gull hos ham! At jeg ikke har tenkt på det før irriterer meg, hjemme elsker han å vinne leken å riste den som en galning. Så fremover skal han få vinne leken og riste den. Det er ingen problem ettersom han leverer leken etter han er "ferdig" å leke med den eller om man sier takk eller viser godbit for eks.

Balder ute hos figurant Kari

Matpause
(Jeg, Tom Ove, Lise, Cecilie og Aud Venke ble igjen for 2 økt)


Jeg fikk også "prøve meg" på å styre midtlinja to ganger under dagens trening. Det var ganske greit egentlig, slet litt med å holde "retningen" men synes det gikk ganske godt. Da vi var ferdige ble jeg, Tom Ove, Cecilie, Lise og Aud Venke igjen for økt 2. Etter vi hadde en liten matpause var det Balder ut først. Ettersom vi hadde hele området for oss selv brukte vi grusstien mellom de to områdene vi vanligvis trener på.

Jeg ville kjøre vanlig flying denne gang og dersom Balder ikke "lete etter meg" med blikket slik han gjorde mye av sist trening i Sælandsskogen ville jeg ikke hente ham men kjøre videre på flyingen. Han jobbet nok en gang som en helt og figurantene ble plassert et stykke ut men fortsatt delvis synlige. Han lekte med begge figurantene denne gang (Lise og Cecilie) og siste slaget var det tydelig at han var sliten da vi måtte forsøke flere ganger med lydpåvirkning for å få ham "på" igjen. Alt i alt en kjempe flott runderingstrening!

Balder er klar for arbeid!

Et stykk sliten hund som er klar for siste slag for dagen

Da vi kom hjem måtte jeg bare ut en tur på marka å trene litt med Bella selv om det fristet å bare dumpe ned i sofaen. Jeg var tross alt allerede kledd for å være ute. Byttet bare om til støvler ettersom marka blir litt av et gjørmehull visse steder med dette været.

Trente litt godbitsøk og masse søk etter leke. Denne typen trening kombinerer både fysisk og mental trening for Bella og er helt ypperlig.

Nå kaller en varm og god dusj kjenner jeg før det blir god mat og filmkveld med Tom Ove.
Imorgen er det klart for agilitytrening igjen.
(Tror gjennomsnittlig antall dager jeg trener er i ferd med å øke...
Teller på fingrene 1-2-3-4, gjennomsnittlig 3 kanskje)
Men som jeg skrev på facebook om dagen, jeg skal jo bli best og da må man trene masse :)


I utgangsstilling klar for å finne leken sin

Jeg fant jeg fant mamma!

(Lurer på om ikke jeg skal trene henne til å komme på plass med leken i tillegg...
Gotta love new challenges!)


Etiketter: , ,

35 36 37 38