01 02 03 Its all about the dogs: Agility og meldingstrening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Agility og meldingstrening

34
I går kveld var jeg en tur på Åsen sammen med Carina og Maren.
Vi bygget oss en bane som så slik ut:


Hinder 1-4
Gikk bra. Vi terpet en del på løsningen her på Maren og Felix og det hjalp meg også til å tenke på hvilken løsning som var mest optimal for Bella. Jeg holder meg på samme siden (uten å ta noen bytter altså) hele tiden. Dette gjorde at Bella fikk muligheten til å selv "løse" oppbremsingen mellom nr 3 og nr 4 for å ikke gå mellom nr 4 og nr 5.

Hinder 4-6
Mindre mas = mindre bjeffing og stress fra Bella sin side. Jeg må jobbe mer med å kunne "mase" på henne en gang fremfor å konstant "mase" gjennom hele svingen. Hun jobber utrolig godt og jeg holder meg på samme side fra 4-5, mens fra 5-6 rygger jeg mellom 4 og 5 for å dra henne mot nr 6, deretter tar jeg et fremfor bytte. Det blir gjort så fort hun har "commited" til å gå mellom vingene.

Hinder 7
Vi hadde ikke noe problemer her men jeg ville bare utheve dette hinderet akkurat fordi vi ikke slet. Forrige trening var banen bygget slik at jeg havnet bak henne i slalomen og hun gikk ut flere ganger da det er en stund siden jeg ble hengende bak i slalomen. I går kveld durret hun bare avgårde uten å egentlig bry seg om hvor jeg var, på en positiv måte da.

Hinder 8-10
Etter slalomen lot jeg Bella skyte forbi meg og stilte meg mellom 9 og 10 for å "sikre" meg at hun plukket opp nr 9 og ikke gikk i mellom støttene. Ser på banetegningen at jeg har tegnet nr 9 og 10 nærmere hverandre enn de egentlig var. Forsøkte totalt 3 løsninger (fremforbytte-bakbytte, fremforbytte-fremforbytte og "wannabe-serpentin-arm" (Maia leser du dette fatter kanskje du hva jeg mener?:P) og fant ut at jo mer jeg fikk bremset henne opp jo bedre og jo mindre jeg var i veien og "maste" på henne jo bedre.

Hinder 10-13
Når vi først fikk til en god "inngang" på nr 10 gikk det bedre. Jeg merket det beste var å gi Bella god plass og tidlig beskjed om retningen i denne hinderkombinasjonen. Fra 12 til 13 tok jeg et bakbytte slik at jeg havnet på samme side som tunnelen.

Hinder 13-17
Etter bakbyttet på 13 lot jeg Bella skyte fremover før jeg "dro" henne inn i riktig tunnel inngang. Dette fikk vi til med en gang men første gang ble med en vegring da jeg var aaaaaaltfor sen å gi henne beskjed stakkars. Hun sto der å kikket på meg og lurte på når vi skulle komme oss videre og matmor skulle slutte å le av seg selv...
15 til 17 gikk kjempe. Jeg la inn en "juksesving" som jeg kaller det som jeg har lært av Maia & Eivind. Nå er jeg ikke så god på å forklare uten å ha muligheten for å vise fysisk, men det går ut på at rett etter 15 vrir man overkroppen mot hunden (jeg legger også på "Bell" for å få oppmerksomheten) slik at man "drar" hunden av den retningen den er i ferd med å peile seg inn på og slipper opp når hunden drar mer mot deg og i dette tilfellet mot 16 og ikke 6 (feil vei).

Balder

Jeg trente utgangsstilling i første økten til Balder. Har også begynt å trene litt dekk på avstandskommandering. Ettersom han er såpass tent og glad for å trene må jeg bli flinkere til å gå ham nye utfordringer og ærlig talt burde jeg nok bli flinkere til å planlegge hans treningsøkter. Er bare litt vanskelig fordi jeg ikke helt vet hvor og hvor lenge jeg får mulighet til å trene Balder (er såpass avhengig av hvor mange andre som trener).

Uansett går det kjempe flott med utgangsstillingen og arbeidslysten hans. Jeg trente en god økt til jeg merket han ble sliten før han fikk en god pause.

Andre økten hans trente vi på meldingstrening slik Gro tipset meg om (baklengsskjedingen). Balder har allerede fått god forståelse for at uansett hva som skjer rundt han/oss skal han holde bittet fast. De (få) gangene under treningen han har sluppet det for tidlig eller mistet det plukker han det selv raskt opp eller etter jeg feilmelder han med et lite "oi". Baklengsskjedingen var kjempe gøy synes Balder og det gjorde jeg også. Herlig å få se at han allerede venter på "vis" kommandoen selv om jeg så iveren i øynene hans etter å løpe til Carina så fort han slapp bittet. Jeg terper gjerne litt på visse ting til å kun skal drive med rundering på "hobbybasis", men jeg tror det kan hjelpe oss å unngå problemer senere :)

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38