01 02 03 Its all about the dogs: Agility- og meldingstrening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Agility- og meldingstrening

34
I går var vi en ganske stor gjeng på Åsen som skulle trene (meg, Carina, Maren, Christiane, Lene & Einar, Tommy, Eivind, Linda og Lene) så det litt venting men alle fikk trent og det var en litt utforende bane vi (jeg, Carina og Lene) satt sammen da vi bygget.

Banen så slik ut:


Hinder 1-4

1 til 2 gikk veldig fint og ettersom Bella står på feltet fikk jeg god tid for å plassere meg på nr 3. Til tross for Carina sa jeg måtte huske å gi Bella plass ved fremfor bytte mellom 3 og 4 glemte jeg selvsagt dette og måtte prøve på ny. Andre forsøk gikk bedre og Bella suste inn i riktig tunnelinngang.

Hinder 5-9

Tok ingen bytter mellom 5-7, men måtte legge inn en juksesving som jeg klarte på andre forsøk for å få Bella inn i riktig tunnelinngang. Plasserte meg så ved nr 8 for å sende henne inn i slalomen og fikk også dette bedre til på andre forsøk. Igår var tydeligvis en gjør-det-feil-først-deretter-veldig-bra. Tror nok jeg lærer best sånn også :)
Slalomen tok Bella selvstendig og kjapt mens jeg tok et fremforbytte ved enden av slalomen (kunne også tatt et bakbytte foran slalomen).

Hinder 10-14

Fra 10 til 12 gikk det kjempe bra da Bella har veldig bra fremmadsending (og jeg lar henne jobbe på egenhånd), men det ble en ganske bredd sving fra nr 12-13 men det gikk (sånn halveis ihvertfall). Jeg tok ingen bytter men brukte "serp-hånda" (Maia du vett ;) og fra 13-14 gikk det også bra.

Hinder 14-17

Jeg ville opprinnelig ta et fremforbytte mellom 14 og 15 men jeg var for sent ute (begge gangene) og måtte isteden ta et bakbytte mellom 15 og 16. Bella var såpass langt ifra meg at jeg hadde ikke sjangs i havet til å styre henne riktig vei rundt nr 17. Jeg lot være å terpe noe særlig på dette da verken jeg som handler følte dette var noe jeg kunne ei heller Bella når hun ligger såpass langt fremfor meg. En løsning ville gjerne vært å dra henne laaangt ut i en bredd sving for å så hente henne opp riktig vei rundt nr 17.

Hinder 17-19

Kjempe bra avsluttning og ingen juks på feltet selv om jeg løper fra henne til neste hinder (leken er også synlig). Skal fremover se på måter jeg kan enda bedre kvalitetssikre feltene hennes og gjerne også få bort den krypingen på nedgangen, vil hun selv skal bremse ned for å ikke få mye belastning når hun stopper på feltet men av og til tar det bare for laaaaang tid.

Kan også legge til at etter det ene løpet vårt fikk vi en sort liten sak i hælene men jeg lekte videre med Bella og "jobbet" meg bort fra den andre hunden. Fikk holdt igjen Bella da vi stoppet å leke og det ble ingen "sur" opplevelse for henne eller den lille saken. Når det gjelder feltene tror jeg at jeg skal bli flinkere å si klart ja til Bella slik at det hersker ingen tvil om når hun kan gå av feltet. Blir det for lavt eller mumlete nøler hun.


Tok også med meg Balder igår kveld og han fikk trent en del melding mellom agilityøktene.
Første økt lånte jeg Carina som figurant og han var utrolig flink. Både "takk" kommandoen og "vis" kommandoen begynner å sitte litt nå og jeg passet på å la det gå litt tid fra han avleverer løsbittet til han får løpe til figurant. Dette for å kvalitetssikre at han ikke begynner å jukse senere når vi har hele kjeden å trene på.

Andre økt brukte jeg Sanna som figurant og nok en gang brillierte han. Kjempe herlig å se at han leker med figurant like heftig som han leker med oss hjemme. Han er heller ikke så stresset som han var tidligere før vi skulle trene, men går sammen med figurant til "treningsplassen" og dette ser ut til å roe ham ned. Også viktig han får den tiden han trenger til å tisse og snuse litt før vi skal trene, da vet jeg han ofte er roligere enn om vi går direkte i trening og lek som girer masse.

Skal forsette å låne agilityfolk som figuranter men skal prøve å få trent mer ukjente steder. Mesteparten av "hjemmetreningen" skjer enten på marka bak huset eller på Åsen og jeg vet av erfaring med både Bella og Balder at alt sitter ikke like bra før man har generalisert øvelsen/atferden flere steder.

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38