01 02 03 Its all about the dogs: Overværssøk og agility trening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Overværssøk og agility trening

34
Søndag

På søndag kom pappa og Frida på besøk en tur.
Jeg "lurte" pappa til å være figurant for et overværssøk på marka.

Tom Ove plasserte pappa ut slik at Balder fikk ferten av han med vinden som blåste som en bris den dagen.
Forsøkte denne gang å ikke koble Balder av kobbelet men å holde i dette og løpe bak ham uten at jeg var en "forsinkelse" for ham. Han fikk ferten av pappa ganske rart og når han satte inn 5 giret måtte jeg slippe for å ikke skli på steinene pappa lå bak.

Andre økt gjorde Tom Ove det noe vanskeligere for Balder og gjemte pappa på et sted hvor Balder ikke har funnet figurant før. Vinden blåste litt rart her også (inni en liten skog) så det tok en liten stund før Balder fikk ferten men det gikk ikke lang tid før han fant pappa denne gang også.

Det var utrolig bra og ikke minst kjekt å se Balder jobbe slik for en litt "ukjent" og til tider skummel figurant (pappa med sin mørke stemme og luen nede i øynene). Tom Ove sa det var veldig tydelig når Balder fikk vinden i nesen at han jobbet og med en gang peilet seg inn på pappa. Stolte var vi kan du si!

Etterpå hentet vi ut Bella så fikk Frida leke litt med dem og hjelpe til med godbitsøk og søk etter leke.

Mandag

Først var jeg og Cecilie en tur på Åsen kl 18. Vi skulle egentlig ikke ha vakt men siden de som skulle ha ikke kom tok vi den likeså greit siden vi var der. Masse kjekke nybegynnere som jeg håper fikk den hjelpen de ønsket. Etterpå dro jeg ned til Siddis for å trene Balder med Tom Ove mens Cecilie ble igjen med Carina for å trene Ozzie.

Balder fikk første økt på Pluto og var veldig flink. Han hadde få utfall og kun i begynnelsen av økten. Etterhvert gikk han mer avslappet og snuste omkring seg. Andre økten var det Tine som figuranthund og det gikk heller dårlig. Tine kikket mye på Balder og svarte ham når han bjeffet på henne. Det ble litt som to problemhunder på en gang og de fyrte hverandre bare opp. Kine trakk Tine et godt stykke unna slik Balder kunne få roe seg før økten var ferdig.

Etterpå løp jeg litt med Bella på Åsen på en festlig bane som så slik ut:


Hinder 1-3

Her satte jeg Bella skrått slik at hun sto der 1 tallet er ca.
Deretter gikk jeg til nr 2 og snurret "bare" for å lede henne i tunnelen. Løp også mot tunnelen sammen med henne for å unngå vegring.

Hinder 3-6

Mens Bella var i tunnelen løp jeg mot nr 4 og ropte på henne før hun kom ut for hun skulle vite hvor jeg befant meg. Snurret "bare" her også fra 4 til 5 og løp mot mønet mens hun fikk "felt" kommandoen. Hun hadde aldri tegn til å løpe i tunnelen, bortsett fra første gang hvor jeg ledet henne helt feil og hun gikk akkurat der jeg visste, nemlig inn i tunnelen. Når hun fikk jobbe selv og fikk "felt" kommandoen peilet hun inn på mønet direkte.

Hinder 6-9

Mens Bella stod på feltet tok jeg et fremforbytte og ga henne deretter "ja" kommandoen, førte henne over nr 7 og tok et bakbytte mens hun gikk inn i slalomen. Kjørte bakbyttet nokså tett på henne uten at hun brydde seg (tror til og med jeg var nær henne den ene gangen i halen). Fra 8 til 9 snurret jeg nok en gang "bare".

Hinder 10-17

Mens Bella plukket opp nr 9 (ledet henne ikke helt ned men lot henne plukke opp hinderet selv) løp jeg mot bommen og gav "felt" kommandoen. Passet også på å ikke være for langt fra henne på oppgangen da dette ofte fører til at hun hopper over oppadgående felt. Mens hun stod på feltet på nedgangen plasserte jeg meg med ryggen til ved nr 11 på motsatt side som tallet står på banetegningen. Etter "ja" kommandoen var gitt tok jeg et fremforbytte i det hun satset på nr 11 og beveget meg mot nr 12, og begynte å bevege meg bakover mot nr 14 i det hun satset på nr 13. Første gang var hun 1 cm fra å tråkke på nedgangen til bommen fordi jeg løp fra henne og jobbet ikke skikkelig, mens de andre gangene var det kun enten en "juksesving" eller en liten lyd så var hun med meg mot hjulet. Mellom hjulet og mønet tok jeg et bakbytte mens Bella fikk kommandoen "felt". Nr 17 var valgfri og benyttet siste hinder til å la Bella stå ekstra lenge på feltet før maks belønning kom.

Alt i alt en kjempe god treningsøkt hvor jeg la godt merke til mine egne feil og hvor jeg kunne rette meg opp samt hvor jeg kan stikke fra henne og når jeg bør la henne skyte forbi meg.

Onsdag

Det ble litt "fri" trening først hvor jeg trente felt og slalom i fart med Bella første økt.
Ble også litt pushing på Trine og Ralph som trente fremmadsending på toppen av banen.
Deretter bygget jeg, Anita og Kristine en bane jeg tok med meg som var (i etterperspektiv) litt for enkel og safe, men det ble en god motivasjons og ikke minst kondisjonstrening av oss førere. Det ble noe modifisering av den banen som jeg her har lagt ut tegning av grunnet min evne til å bygge bane som faktisk passer banen vi bygger den på (min ble for stor). Hinder 2 og 3 ble fjernet, hinder 7 ble byttet ut med en pølse (vippen vi har for øyeblikket er uten demping), hinder 13 (muren) ble hjulet, hinder 15 ble to hoppehinder (den tredje tunnelen lå helt på toppen av banen) og nr 17 ble fjernet.


Hinder 1-5 (hopp, bommen, hopp, tunnel, pølse)

Gikk til oppgangen av bommen og startet Bella her. Mens hun stod på feltet gikk jeg til nr 3 (hopp) og ga henne "ja" kommandoen og ledet henne inn i tunnelen. Flyttet meg bakover og mot nr 5 (pølsen) mens hun var i tunnelen (uten å bytte side). Alt frem til her gikk kjempe bra på første forsøk.

Hinder 5-7 (pølse, tunnel, slalom)

La inn en "juksesving" mellom pølsen og tunnelen for å få henne i riktig inngang. Hun bjeffet i frustrasjon over maset mitt men gikk inn i riktig inngang på første forsøk. Jeg må ikke stoppe opp og forvente hun løper avgårde inn, men lede henne inn å gjerne pushe henne litt mer enn jeg selv tror er nødvendig. Uten støtte går det ofte en vegring eller to eventuelt det tar for laaaaang tid. Stilte meg opp ved slalomen mens hun var i tunnelen men pushet for mye og sto for nært på første forsøk. Dette er kjent problem at jeg står feil plassert ved slalomen og presser henne ut av posisjon uten at hun har tid til å selv rette seg opp. På andre forsøk gikk det bedre men gjorde samme feil 3 eller 4 forsøk så må merke meg dette bak øret: La Bella finne slalominngangen selv og stå gjerne i ro her, ikke press! (Eivind som gav meg dette tipset for en stund siden, burde bare fulgt det skikkelig også skulle jeg).

Hinder 7-17 (slalom, hopp, hopp, mønet, hjul, hopp, hopp, lengdehopp, hopp, hopp, hopp)

Fra slalomen og til nr 8 (hopp) tok jeg et fremforbytte og ledet henne rundt til nr 9 (hopp). Mønet fikset hun kjempeflott og ble stående på feltet mens jeg løp videre og ga "ja" kommandoen. Fra 11 (hjul) til 12 (hopp) og 13 (hopp) ledet jeg henne bare rundt men tok et fremforbytte foran 13 mens hun satset. Videre løp jeg rett frem og ropte på henne i det hun satset på nr 14 og løp inn i mål med nr 15, 16 og 17.

Kanon bra innsats fra Team Bella (både hund og fører) ikveld!

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38