01 02 03 Its all about the dogs: Runderingskurs på Sæland 05.03.11 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Runderingskurs på Sæland 05.03.11

34
På lørdag var vi på videregående runderingskurs i Sælandsskogen med Retrivergjengen og Tone Larsen. Hun har Flaten Isi som er godkjent redningshund.
Det var meg (og Tom Ove), Gry, Marina, May Karin, Gro og Aud Venke som deltok på kurset, altså totalt 6 hunder.
Til og begynne med tok vi en prat om hva hver ekvipasje har trent på frem til nå og hva vi ønsker å fokusere på under kurset. Jeg ville gjerne at Balder skulle leke med figurantene fremfor og gå direkte gå godbit ettersom jeg har lært at godbiter ikke er maks belønning for ham. Jeg vil også at han skal bruke mer nese enn syn som han bruker mye på treningene.
Tone nevnte blant annet at hunder er selektive (på samme måte som vi mennesker kan være) når det gjelder figuranter og dersom jeg på forhånd vet hvilke figuranter som Balder foretrekker burde jeg benytte disse ettersom vår målsetning for å trene rundering er at Balder skal ha det gøy og kose seg.
Ellers fikk en litt vrien start på dagen da det kom et par med en hund rett bak oss da Balder lekte med Aud Venke og Gro for å varmes litt opp til figurantene. Han løp ut til den andre hunden og bjeffet som han pleier. Det skjedde ikke noe ”fælt” annet enn at Balder fikk en dårlig opplevelse og fyren som eide hunden ble rimelig forbanna. Vi beklaget oss og ingen skade var skjedd. Balder fikk litt tid på å roe seg ned og siden vi skulle gå et stykke innover i skogen hvor vi skulle trene roet han seg ned på veien inn.
Vi kjørte vanlig flying som vi har gjort tidligere på trening og totalt ble det ca 8 slag (mener jeg). Aud Venke var på høyre siden hvor terrenget var rimelig greit og flat, mens Gro var på venstre siden hvor terrenget gikk i oppover bakke. Balder lekte alle slagene både med Gro og Aud Venke og han så ut til å like å vinne (som jeg instruerte figurantene han skulle få lov til) og kom tilbake til figurantene når han begynte å vimse litt langt av gårde med leken.
Tone viste meg hvordan jeg skulle følge med på vinden og hvordan jeg skulle sende Balder ut fra midtlinja for å gi han best mulighet for å plukke opp ferten av figuranten. Den dagen kom vinden i mot oss og jeg sendte han dermed nedenfor figuranten slik at han løp ut og fikk ferten av figurant og deretter løp oppover til figurant. Dette fungerte utmerket og Balder brukte nesen mye på hvert slag. De første slagene sendte jeg nok ham uten at han var giret og klar nok slik at han snudde og kom tilbake til meg. Dette har jeg sett han gjerne gjør dersom drivet til å løpe ut mot figurant ikke er stort nok og gjerne på slutten av økten.

Hele gjengen på vei tilbake etter Balder sin økt
Ellers nevnte Tone at det var på tide å legge på kommando både når Balder passerer meg på midtlinja (runder) og ellers en ”innkallingskommando” når han kommer tilbake fra figurant slik at han vet hvor jeg befinner meg på midtlinja. Dette har jeg ventet med (kanskje for lenge) fordi jeg før har gått for fort frem (ikke nødvendigvis på runderingstrening men ellers).

Jeg fikk også nyss på at jeg egentlig har startet i feil-riktig ende av meldingstreningen. Jeg har som beskrevet begynt med at Balder løper ut å henter løsbittet for også komme inn i utgangsstilling med dette til meg. Gro nevnte at mange bruker baklengsskjeding på akkurat dette ved å la hunden holde løsbittet i utgangsstilling, gi slipp kommando og la hunden ”vise” figurant ved å få løpe til figurant og belønne. Dette skal vi starte denne uken hjemme og se om Balder forstår hva som skjer og ikke blir forvirret av at vi har trent veldig annerledes tidligere med figurant og løsbitt. Det eneste jeg tror jeg må gjøre er å lære ham slipp kommandoen først da jeg til nå kun har klikket, da han slipper. Forsøkte å lære ham slipp men endte opp med at han forventet og leste kroppspråket mitt i det jeg skulle si slipp og slapp tidligere og tidligere.
Dessverre måtte vi gå etter lunjspausen og rakk ikke å være med på 2 økt, men det var en lærerik og interessant kursdag!
Tone og Isi kjørte også en  runde.
Spennende å se hvordan en godkjent redningshund jobber!

Etiketter: , ,

35 36 37 38