01 02 03 Its all about the dogs: Trening en "vårdag" 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Trening en "vårdag"

34
I kveld var det meg, Cecilie, Kristine R, Carina, Jan og Sasha som bygget bane (kl2 ag) sammen. Jeg og Carina fikk trent oss på banebygging og som alltid ble det en morsom opplevelse. Vi modifiserte den litt men slik så den ut til slutt (sånn ca ihvertfall):

Hinder 1-4
Gikk bra men fant ut etter første økt at det var best å gå på venstre siden og ikke høyre slik jeg gjorde i begynnelsen. Lettere å trekke Bella enn å dytte.

Hinder 4
Lenge siden Bella hadde gått vippen, hun fusket på feltet flere ganger og merket hun ikke "trives" på den. Jeg vil tro det mest er pga mangel på demping av "nedslagsdelen" av vippen som gjør at det smeller godt i ledd og skjelett hos hundene når vippen slår i bakken. Akkurat dette som har gjort vi ikke bruker den under trening til vanlig.

Hinder 5-6
Bella har en glimrende fremadsending her og jeg kan løpe fra henne relativt tidlig for å plassere meg optimalt på neste hinder.

Hinder 7-9
Her slet jeg ekstremt! Jobbet ikke skikkelig med henne de første forsøkene og daffet helt av. Carina pirket heldigvis i meg slik at jeg skjerpet meg og fikk en bedre sving. Eivind ga et godt tips jeg skal merke meg, lage en bedre bue for Bella når hun kommer ut av tunnelen slik at hun ikke får en direkte linje til hinder nr 2 men får en bue som leder henne mot nr 9.

Hinder 10
Bella slet mye med slalominngangen og jeg ser jeg må trene mer på dette. Spesielt i fart og vanskelige vinkler. Vi fikk det til til slutt, da sto jeg i ro igjen på hinder nr 9 og ga henne slalom-kommandoen. Dette hjalp da hun bremset godt ned og gikk inn riktig port.

Hinder 10-12
Når vi først fikk til slalomen gikk denne "kombinasjonen" godt. Bella ble stående i 100% riktig posisjon på feltet og jeg fikk plassert meg på nr 12. Ser i ettertid jeg burde ha utnyttet tiden jeg hadde til å plassere meg enda bedre og gi tidligere beskjed om svingen til Bella slik at hun ikke fikk så krapp sving.

Hinder 13-15
Her gikk det smertefritt til en viss grad, da jeg gav Bella god plass slik at hun fikk tatt svingen slik hun "ønsket" og presset henne ikke nær hinderstøtene da dette ofte resulterer i riv eller vegring.

Hinder 16-19
Jeg prøvde å bakbytte Bella her, men burde ha bakbyttet på nr 15 og ikke 16. Hun vegret ikke men fikk en snurr "farlig" nær vegringsgrensa. På nr 17 bakbyttet jeg igjen ettersom jeg kunne plassere meg godt til nr 18 mens Bella sto på feltet.


Etter første økt med Bella tok jeg Balder en tur opp i teltet og fikk med meg Carina for å trene melding (har skrevet apport/løsbitt før, men dette er jo egentlig meldingstrening i startfasen).
Balder jobbet igjen kjempe bra, og det eneste jeg kan "pirke" på er vel at han nærmest velter figurant i glede når han henter løsbittet. Dette vil jeg ikke pirke på foreløpig da jeg har skrevet bak øret at Balder skal være uber happy under all trening. Spesielt når vi faktisk har kommet så langt i meldingstreningen:

1. Balder står i utgangsstilling mens figurant (med løsbittet foran seg) sitter på huk ca 10-15 meter foran oss.
2. Jeg holder Balder tilbake i selen og slipper han når han har fokus på figurant og jeg merker han legger "vekt" på selen.
3. Balder løper (BÅNN GASS!) ut til figurant, tar løsbittet med en gang, snur og løper tilbake til meg i utgangsstilling. Jeg veksler på å gi kommandoen på plass når han nærmer seg. Noen ganger ser jeg han er litt høy og hjelper han på plass med kommandoen og håndbevegelsen han ble lært inn utgangsstilling med.
4. Balder sitter i utgangsstilling og holder løsbittet mens jeg fikler med selen og later som jeg setter på påvisningslina. Jeg tar også å tar på løsbittet et par ganger og sjekker at han holder fast før jeg klikker og han slipper.
5. Belønning ikveld var "bamse/blekkspurt" leken hans. Jeg belønner med leke om han ikke er for høy og spesielt når vi trener steder som det gjerne er en del forstyrrelser. Da skal det være maks belønning.

Kjørte 3 x 2 økter, altså hver økt henter han løsbitt hos figurant 3 ganger. Vil ikke gjøre denne treningen kjedelig så kjører få og korte økter med masse lek innimellom.

Etterpå trente jeg en del utgangsstilling. Jeg setter ham i bli og går fra 10-15 meter slik at det blir innkalling med full "galopp". Merket i kveld han er blitt flinkere på å bremse opp foran meg og smelle ned rumpa fremfor å skli forbi meg og komme på plass bakfra.

Før vi gikk tok jeg Balder en liten runde på agilitybanen. Dette synes han er uber gøy og han er en drøm å føre. Ganske gøy å trene agility kun for gøy også merker jeg. No pressure og bare moro :)

Nå er begge to slitne, mette og trøtte. Jeg er sliten og trøtt, men ikke mett så nå skal jeg ha noe godt å spise!

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38