01 02 03 Its all about the dogs: Agility og meldingstrening mandag & tirsdag 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Agility og meldingstrening mandag & tirsdag

34
MANDAG

Mandag var jeg, Cecilie og Carina på Åsen for å trene sammen. Det var utrolig deilig å kjøre innover rundt kl 1430 med sola høyt på himmlen. Fikk skikkelig sommerfølelse da ja!

Jan og Marit hadde trent før oss så vi prøvde oss på kombinasjonen som sto oppe. Den virket vanskelig da vi briefet men vi kom oss alle helskinnet igjennom. Cecilie og Ozzie hadde utrolig god flyt og jeg vet om ei som begynner å få roen på føringen sin ihvertfall :)

Bella var som alltid i fyr og flamme og klar for å løpe, løpe og løpe. Selv om jeg skriver det ned gang på gang og sier det til meg selv flere ganger glemmer jeg å ikke mase, mase og mase på henne. Team Bella som et lag går så mye bedre også når jeg nærmest hvisker på henne, fremfor å brøle på henne. Bråe bevegelser er også med på å stresse henne så får sette på noe avslappende musikk i mp3-spilleren fremover når vi skal løpe :)

Siden jeg også hadde Balder med meg fikk jeg også trent to økter med meldingstrening. Carina og Cecilie fikk et løsbitt hver da jeg ville ha to slag med løsbitt og deretter et med bringkobbelet. Balder har ihvertfall fått forståelse for hva som skjer når vi tar på bringkobbelet, da skal det trenes og jobbes! Slagene med løsbittene fikset han kjempebra, han har god fart både ut til figurant (av og til litt vel stor fart som gjør han velter figurantene) og inn til meg med løsbittet. Når han skal ut på vis må jeg bli flinkere å instruere figurantene mine om å være kjempe festlige slik at han 100% vet det er belønning å få ute hos figurant og virkelig løper alt han har ut.

På det tredje slaget (første økt) da han skulle ta bringkobbelet måtte Cecilie hjelpe ham litt, men det er tydelig at når Balder ikke ser løsbittet går han for bringkobbelet. Siste økt så vi begge to tydelig at han grep bringkobbelet helt på egenhånd (Cecilie fikk ikke tatt frem hånden for å hjelpe) og løp fornøyd inn til meg med meldingen :)

TIRSDAG

I går trente jeg og Lene sammen på Åsen fra kl 19-2130 ca. Carina måtte jobbe kveld stakkars :(
Treningen er en det vi kaller "strukturert tirsdag" og vi skal trene målrettet og effektivt fremover sammen.
For å gjøre det oversiktlig planlegger vi hver treningsøkt for neste måned fremover slik at vi vet hva vi skal trene på når vi møter på trening. De to første øktene trener vi alle på det samme (hoppeteknikk) mens de 3 resterende øktene velger vi selv hva vi ønsker å trene på individuelt.

Jeg tar også med meg Balder på disse treningene da jeg har mulighet til å trene ham innimellom med figuranter på melding. Kommer også etterhvert å trene litt mer lydighet (lineføring etc) med ham, men så lenge det er såpass mange andre hunder på banen blir det fort for mye for ham.

1 økt - Bend work

Lene satte opp to halvsirkler som vi skulle trene bend work med.
Jeg og Bella har til nå kun trent basic grid, progressive grid og noe distance evaluation så bend work var nytt for oss. Bella tok det hele likevel rimelig kjapt og fordelen med henne er at om hun feiler gang på gang faller sjeldent motivasjonen hennes. Allikevel ønsker jeg en høy suksessrate.

2 økt - Distance evaluation

Denne kombinasjonen settes opp med fire hindere i en rett linje, hvorav de tre første hinderene har 6 fots mellomrom mens det fjerde hinderet varieres med 9-21 fots mellomrom. Bella satser gjerne langt i fra og legger ikke alltid inn det ekstra steget hun burde, men ellers jobber hun godt når vi regulerer hinderets mellomrom frem og tilbake. Jeg skal være obs på å la henne få "roe seg" før jeg starter henne, spesielt i hoppeteknikk slik at hun ikke bare buser i vei og ikke får samlet seg skikkelig før start.

3 + 4 økt - Threadles

Jeg har lenge slitt med de såkalte threadlesene, ikke forståelsen eller selve tørrtreningen men selve utførelsen i fart. Beina mine vil ikke alltid koordinere sammen med hjernen og da blir det fort krøll. Derfor er det greit å ha Lene der som pirker til det blir bra og ikke bare så bra jeg tror jeg klarer (hvis det ga noen mening). Vi satte opp to hopphindere ved siden av hverandre og en bøyd tunnel bak dem. Byttet på å kjøre Bella i sirkeler og threadle henne av hinderet til neste (godt jeg forstår hva jeg selv mener ihvertfall). Jeg gjorde det samme med tunnelen, altså threadlet henne av en tunnelinngang. Tror det er viktig jeg tørrtrener på threadlene alene uten hund før jeg trener på disse hver gang, slik at bevegelsen sitter bedre i kroppen. Jeg må heller ikke være redd for å "gjøre min jobb" for tidlig og ikke bli stående og vente på Bella.

5 økt - Svinger

Et kjent problem for meg og Bella har alltid vært svinger. Bella tar disse gigantiske svingene og jeg må vel innrømme jeg dytter henne ofte som gjerne ikke gjør svingene kortere akkurat. Under denne økten fikk vi et gjennombrudd takket være Lene observante øyne! Så lenge jeg lærer meg å time bremsingen min har Bella INGEN problemer med å ta korte svinger, så lenge jeg presser henne slik jeg gjør kan jeg ikke forvente korte svinger. Så timing, timing skal skrives i pannen min fremover!

Balder - meldingstrening x 2

Jeg kjørte to små økter med meldingtrening på Balder. Lene fikk to løsbitt slik at han skulle få to slag med løsbitt og siste med bringkobbelet (har gjort dette i Suldal og ser at det ga gode resultater). Jeg er nok litt redd for å gå for fort frem her, men skal bli flinkere på å stille kravene høyere etterhvert som Balder skjønner tegningen.

Balder forstår godt tegningen både på "runder" og "vis" (Lene ble ekstra festlig da han fikk vis kommandoen etter tips fra Ghita :) men han blir av og til litt distrahert rett og slett. I går stoppet han opp og begynte å beite (spise gress ja beite faktisk). Jeg ble bare stående å se dumt på han, mens Lene minnet meg på at det var selvforsterkende og om jeg ikke ønsket han skulle gjøre det hvorfor fikk han lov? Tulle Isabelle, må sette høyere krav til lille bassen han er jo så flink!

Uansett, i begge øktene skulle han ta bringkobbelet på det tredje og siste slaget. Første økt hjalp Lene såvidt og andre økt tok Balder det helt selv. Han så fort etter løsbittet også fort han ikke fant dette grep han etter bringkobbelet. Jeg måtte holde pusten for å ikke rope flink gutt men fullføre kjeden og la han få maks belønning hos figurant heller.

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38