01 02 03 Its all about the dogs: Runderingstrening på Sviland 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Runderingstrening på Sviland

34
På lørdag dro jeg, Tom Ove og Balder avgårde til Sviland for å trene rundering med Retrivergjengen. Det har vært en evighet siden vi har fått trent sammen med dem pga både stevner, konfirmasjon osv så vi gledet oss alle tre til å komme i gang igjen.

Vi ble ikke så mange denne lørdagen (som egentlig var ganske greit med tanke på været som kom senere på dagen). I tillegg til meg og Tom Ove var det Gro, Lise og Aud Venke. Etter litt prat og kaffe kom vi i gang og jeg ville trene meldingstrening på Balder ettersom vi har trent på dette masse hjemme og på Åsen, men vil generalisere det enda mer med tanke på figuranter og steder.

Vi var hundr nr 3 ut og Balder var skam klar fra han hoppet ut av bilen. Tror egentlig han var klar hele tiden mens han ventet i bilen også forsåvidt.

Første økt kjørte jeg 5 slag hvor 2 av disse ble med Balder værende igjen ute hos figurant og ble presentert løsbittet når jeg nådde midtlinja. Dette fungerte kjempe bra og Balder jobbet like godt her som han gjorde hjemme. Jeg valgte derfor å kjøre full melding på de resterende slagene (jeg er ofte redd for å gå for fort frem med Balder og har derfor øremerket meg at jeg ikke bør være redd for å feile. Motivasjonen hans er ikke så lett å "skremme" bort tross alt). Han fikk 2 fine slag med full melding (kjempe stolt!) men siste slaget hoppet han over en bekk på veien inn med løsbittet og glapp det. Han plukket det ikke opp så for å avslutte med sukess lot jeg han bli igjen hos figurant og kjørte siste slaget som de to første.

I pausen fant vi ly under et stykke tett skog og hadde det riktig så koselig. Det gikk ikke så lenge før vi begynte å bli kalde og våte så vi bestemte oss for å komme igang igjen og få igjen varmen.

Andre økt kjørte jeg litt mer safe for å ha en høy suksessrate. Hvis ikke jeg husker helt feil kjørte vi 5 slag denne gang også men kun siste slag ble med full melding denne gang. De 4 første slagene ble han igjen hos figurant og innkomsten hans begynner å bli bedre, men dersom jeg skal være nøye med denne må jeg ikke være redd for å rette ham opp når han setter seg feil (litt pirkete men selv om vi ikke skal konkurrere synes jeg det er godt å ha veldig spesifike mål med treningen). På det siste slaget sendte jeg han ut og når han kom inn med løsbittet hoppet han igjen over en bekk, MEN denne gang holdt han bittet godt fast (selv om det var en har landing) og kom nydelig inn med dette. Jeg passet på å være litt kjappere med "takk" og "vis" kommandoene slik for å sikre at belønningen skulle komme raskt når det var et såpass perfekt slag :)

Gleder meg til å kunne legge inn flere utfordringer for Balder mtp systemsøket sammen med meldingstreningen. Han har hatt en utrolig fin læringskurve som stadig stiger brått. Det var en kjempe god trening og vi koste oss, selv om vi så ut som noen "drukna katter" (som jeg selv sa) når vi var ferdige :)

Bildet er lånt fra Lise sin blogg

Etiketter: ,

35 36 37 38