01 02 03 Its all about the dogs: Strukturert tirsdagstrening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Strukturert tirsdagstrening

34
Bella

1 økt - Hoppeteknikk med 5 hindere rett frem.
Det første hinderet er vanlig høyde for stor hund mens de tre mellomste er på laveste høyde (liten hund) og det siste hinderet er på vanlig høyde (for stor hund). Mellomrommene mellom hinderne er langt - kort - kort - kort - langt (langt = 7-12 fot kort = 6 foot).

Bella er først og fremst blitt mye flinkere til å rette blikket mot leken når vi trener hoppeteknikk nå (jeg må bare skrive mental note med at hun skal se fremover på første hinder når vi trener til vanlig også, eventuelt på respitt og konkurranser også når hun har lært det). Ellers ser jeg også at hoppeteknikktreningen hjelper henne og hun retter seg opp på andre forsøket dersom første forsøket "ikke funket".

2 økt - Bendwork med bakbytte.
Hinderene plasseres i to halvmåner ved siden av hverandre som da vi trente bendwork sist men man legger til et hinder bak halvmånene slik at man kan sende hunden mot en av halvmånene og gjøre et bakbytte. Dette var litt vanskelig, men etter et par forsøk begynte Bella å skjønne tegningen bedre. Jeg derimot må ikke glemme diagonalene mine og heller gjøre det litt lettere når Bella ikke forstår hva vi skal frem til.

3 økt - Bakbytte (grunnleggende trening).
Etter stevnet i Arendal innså jeg at bakbytter kanskje er lettere for meg handlingsmessig, men skal jeg benytte meg såpass mye av disse bør de sitte skikkelig og det så jeg at de ikke gjorde i helgen. Derfor brukte jeg 3 økten til bakbyttetrening, type grunnleggende hvor hunden sitter og man "pusher" på hundens linje og belønner hunden for å bevege hodet riktig dersom man "går over hundens linje" eller holder hodet på samme side om man ikke "går over hundens linje". Videoen under fra youtube forklarer litt bedre:

4 økt - Serpentiner
Jeg "kan" serpentin i teori og delvis i praksis men problemet er vel egentlig at jeg aldri bruker det når jeg trener eller løper baner. Lene satte opp tre hindere på en rekke (ved siden av hverandre) slik man vanligvis trener serpentiner i starten (etter one-jump og inndeling av øvelsene ++) og Team Bella fikset den godt men vi fikk finpusset mer på meg og min handling. Jeg venter ofte for lenge og Bella får derfor signalene litt for sent og rekker ikke alltid rette seg opp da.

5 økt - Mer serpentiner
Jeg ville legge på litt mer fart til serpentintreningen i den siste økten fordi jeg føler "stillestående" serpentin ikke er så stress men når det finnes mulighet for en serpentin i en bane ser jeg det ikke under briefing eller så sliter jeg med å utføre den i fart (dvs jeg kommer løpende mot posisjonen og har ikke all verdens tid på å plassere meg slik som ved "tørrtreningen"). Lene var genial og satte opp en litt vanskeligere kombinasjon, som måtte gjøre enda litt vanskeligere da Bella fort lærer hva som hoppes og hvilken vei. Følte jeg fikk mye ut av denne økten (mye grunnet Lene's gode tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan terpes mer på, takk sweety!).

Balder

1 økt - Meldingtrening (løsbitt)
Jeg tok ikke med bringkobbelet til denne treningen da jeg ville kun bruke løsbitt for å få en stor suksessrate på dagens trening. Greit når man har to figuranter, da kan jeg sende på begge sider og det tar litt mindre tid.
Vi brukte den lille skogflekken utenfor parkeringsplassen på Åsen og kjørte full melding på Balder. Han løp ut med utrolig stor iver og dro meg nesten over ende da jeg koblet av han båndet og holdt ham igjen i selen. Han fikk 4 slag (2 på hver figurant) og det var kun på 1 av slagene han stoppet ute hos figurant for å snuse litt før han tok løsbittet. Jeg ser at selv om han blir "litt distrahert" leter han etter løsbittet og det ser ut som det begynner å sitte at dette skal vi ha med inn til mamma uansett.

Jeg husket også på å be figurantene bli aktive når han fikk "vis" kommandoen og gjett om Balder synes det var gøy ja! Var deilig å se farten han hadde når han løp ut mot figurantene, skal være obs på å huske på dette når vi trener på større områder og han må løpe lengre fra meg til figurant på påvisning (at de skal være uber festlige for å opprettholde farten hans).

2 økt - Meldingstrening (løsbitt)
Denne økten kjørte jeg treningen på lydighetssiden på banen for å være mer nøye på plasseringen av figurantene og det at jeg trekker frem når han går ut på "runder". Har tidligere lagt merke til han ofte løper tilbake samme "sti" som han løp ut til figuranten på, men dette gjorde han ikke på banen altså, har nok mye med såpass åpne treningsforhold å gjøre også (i skogen under 1 økt brukte jeg litt stemme når han kom inn med løsbittene for å unngå at han går samme "sti" tilbake).

Han jobbet enda bedre (om mulig) i denne økten og jeg ser at det begynner å sitte hos ham nå *bank i bordet* men det skal bli utrolig spennende neste lørdag og se hvordan det blir å trene melding med andre figuranter og på større områder. Nå skal det sies jeg har vært flink å brukt forskjellige figuranter på meldingstreningen. Når jeg tenker meg om *teller på fingrene* har det vært (teller ikke med Tom Ove): Cecilie, Morten, Carina, Lene, Sanna, noen flere mon tro?

Lene minnet meg på å trene mer på selve innkomsten dersom jeg ønsker en "skikkelig" på plass når han kommer med meldingen. Jeg har forsøkt å unngå å bruke noen kommando når han kommer inn men heller bruke kroppen litt for å rette ham opp da jeg ikke vil han skal bli "kommando-bunden" og miste det han har av å prøve seg frem selv. Tror jeg skal trene på dette sammen med "vis" delen av baklengskjedingen, hvor Balder sitter med bittet i munnen i utgangsstilling hos meg og får beskjed om "takk" og "vis" med aktiv figurant... Spennende å få mer å trene på :)

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38