01 02 03 Its all about the dogs: Torsdagtrening 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Torsdagtrening

34
Det ble meg, Carina, Maren (+ Roy) og Tommy som trente sammen igår kveld. Vi bygget en hoppkombinasjon som så slik ut:



Gikk et stykke foran hinder 1 og sendte Bella i slalomen. Denne inngangen fikset hun veldig bra så lenge jeg jobbet og ikke "mistet hodet". Første gang gikk hun forbi hjulet (jeg lå veldig langt foran henne og var ikke flink nok til å signalisere hvor hun skulle, selv om det var rett frem. Hun ble også veldig stresset fordi jeg lå såpass langt foran henne og dermed skyndte seg for å ta meg igjen). Prøvde å bremse henne ned mot 4 for å få bedre sving til nr 5 men lykkes ikke akkurat her synes jeg. Fremforbyttet før nr 6 og prøvde meg på en threadle til nr 7 men svingen hennes ble fortsatt relativt bred. Mens Bella var i tunnelen (nr 9) fremfor byttet jeg på nr 10 og dette fungerte greit nok. Alternativet ville vært å gjøre som Maren gjorde med Felix, hun holdt seg på "nedsiden" av nr 10 og bakbyttet mot nr 11.

Da vi snudde banen så den slikt ut:




Tok fremforbytte fra nr 1-2 og det samme på nr 5-nr 6. På nr 5 ble det mye riv da jeg både blokker Bella med plasseringen min ofte og bøyer meg over henne. Burde gi henne bedre plass her og jeg burde vite og huske at mas når hun satser = riv. Å gi henne en retningskommando idet hun satser/hopper er også altfor sent. Denne burde komme ved CP (commitment point = point of no return).. Fremforbyttet igjen foran nr 8 og etter tips fra Tommy ledet jeg henne rundt nr 8 mot høyre isteden for venstre hvor det var både trangt men også lengst borte. Slalominngangen fra tunnel - hjul fikset hun bra selv om hun hadde stor fart. Klarte å bremse seg selv fint ned, jeg holdt også igjen og "pøste" på når hun fant riktig inngang. Fremforbyttet igjen før mål. Om jeg gjorde dette (beveget meg bort for å ta fremforbyttet) for tidlig gikk hun ut av slalomen før siste port, 2 forsøk brydde hun seg ikke om slike "forstyrrelser".

Etter treningen gikk jeg, Maren og Roy en liten luftings med Balder og Felix. Balder bjeffet en del i begynnelsen og peip men det gikk over etter omtrent 5-7 minutter. På slutten gikk han pent og prydelig og brydde seg lite om Felix. Som Carina sa; han har godt av å gå tur med forskjellige hunder. Har masse planer osv for begge hundene men må bli flinkere å utføre de alle sammen..

Da jeg kom hjem synes jeg Balder hadde trent særdeles lite til å ha ligget i bilen i 2 timer. Tok derfor frem apportbukken og bestemte meg for å trene litt apport med ham igjen. Han apporterer med mye intensitet og vimser av og til litt når han skal inn i inngangsstilling men jeg gjør akkurat denne biten mest for gøy og vil ikke pirke for mye. Fant ut jeg ville prøve å generalisere apporten hans til andre objekter enn apportbukken og fant derfor frem både flagg og en (plastikk) rose. Belønnet ham først for oppmerksomhet på de to og deretter gikk det fort frem før han til slutt holdt og gikk med begge delen (ikke samtidig vel å merke). Inspirasjonen til flagg-trikset fikk jeg her: http://youtu.be/wt3T_l-FGG0, kanalen heter kikopup og hun har alltid mange morsomme triks på lager. Har ikke kommet til å riste flagget enda, vil sikre at han holder det bra og kan bevege seg med det først.

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38