01 02 03 Its all about the dogs: Enda flere privattimer med Ian Watts 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Enda flere privattimer med Ian Watts

34
I går var det meg, Carina, Maren og Lene som hadde privattimer med Ian.
Vi startet med å kjøre en enkel oppvarmingsøvelse hvor Ian visste hvorfor det faktisk er bedre å la hunden ta en noe "vidd" sving enn å la hunden hoppe, bremse, svinge, gasse, hoppe, bremse, sving osv.
Bella gjør dette naturlig (om jeg bare lar henne gjøre det) så skal trene litt mer på dette fremover.

Etterpå kjørte vi hele banen fra mandag og det gikk bra frem til 12-13, jeg bremset ofte for tidlige og Bella fikk en snurr foran hinderet. Ellers var nok det vanskeligste 19-21. Her lå jeg både for langt foran og for langt bak Bella, var til tider veldig passiv men vi fikk det til etter flere forsøk. Gleden var stor og svetten rant :)

Avsluttningsvis kjørte vi hinderdiskriminering. Ian er av oppfatningen at hunder er mer responsive til kroppsspråk når de løper fremfor kommandoer og lyder. Han la en tunnel rett ved siden av bommen og vi skulle veksle på å sende hunden opp bommmen og gjennom tunnelen. Her lærte jeg mye om blant annet å være skikkelig selvsikker på at hunden skal dit du vil den skal, samtidig som du er obs på hvor kroppen din faktisk peker når hunden "ber" om retningen den skal i. Det vi alle nok gjorde mye feil var å tro at posisjonen vi til slutt stod i var den hunden rettet seg etter, timingen må sitte skikkelig.

Etiketter: , ,

35 36 37 38