01 02 03 Its all about the dogs: Balder blir sporhund på fulltid! 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Balder blir sporhund på fulltid!

34
For dere som har lest bloggen eller som trener sammen med meg vet at Balder tidligere i fjor hadde en betennelse i slimhinnene (les mer om dette her: http://isabellesimonsen.blogspot.com/2011/09/uheldige-balder-klumpen-var.html) og det ble et nokså langt opphold fra både runderingstrening og andre aktiviteter på en stund. Betennelsen forsvant og vi startet opp treningen igjen blant annet med runderingskurs med Thomas Stokke. Der fikk jeg masse inspirasjon til videretrening samt tenning på feltsøk (les mer om kurset her: http://isabellesimonsen.blogspot.com/2011/12/runderingskurs-med-thomas-stokke.html). Den siste uken før nyttår begynte dessverre betennelsen å blusse opp igjen og vi tok en tur til dyrlegen igjen som satte Balder på en ny kortisonkur. Vi avtalte ny time igjen med Marita som har vært veterinæren som hadde Balder forrige gang med betennelsen (vi har ikke fast dyrlege på Sandnes Smådyrklinikk da både vi og hundene stortrives med alle sammen) en uke frem i tid.

Resultatet av veterinærbesøket i går ble en sterkere kortisonkur og en beskjed om at det sannsynligvis er en immunforsvarsykdom som Balder har. Det betyr at levetiden kan bli noe kortere (slik at vi ikke går inn i dette med rosa briller på men vet realiteten) og kortison eller andre medisiner sannsynligvis hver dag. Det betyr også at siden stress svekker immunforsvaret må stress unngås. Stress er noe Balder er blitt flink på, dvs positivt stress både på agilitybanen og i runderingssammenheng. Dessverre må helsen hans settes foran alt annet og det betyr derfor at Balder må avslutte sin runderingskarriere. Nå er jeg et type menneske som velger å se ting på den positive siden og ettersom Balder slutter med rundering skal han bli en kanon sporhund isteden! Blodspor kan vi fint fortsette med siden det er lite stress og en mer "avslappende" aktivitet i forhold til rundering. Jeg ser også for meg at vi skal trene feltsøk oftere og folk snart kan forvente å få rare ting levert hos seg når de er på besøk :)

Jeg har gått et par runder med meg selv om jeg skal begynne å trene rundering med Bella men jeg føler det er Balder sin "ting" og agilityen tar såpass mye tid at Bella får det hun fortjener. Balder skal få både runderingslørdagene til spor samt ukedager til spor og lydighetstrening slik at han også får det han behøver. Jeg må også tenke på å gå enda mer tur i kupert terreng siden Balder går glipp av en god del mosjonstrening når runderingen faller bort. Dette gjelder forsåvidt også Bella som kunne hatt godt av mer mosjonstrening.

Uansett, slutten på dette innlegget er ikke trist (da jeg har hatt tid til å tenke over ting og tang) men det er fortsatt med et tungt hjerte jeg parkerer runderingskarrieren til Balder som nå blir kjent som sporhunden Balder :)

Etiketter: , , ,

35 36 37 38