01 02 03 Its all about the dogs: Endelig agilitytrening igjen! 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Endelig agilitytrening igjen!

34
På lørdag var jeg og Maren i ridehallen SBK har leid for å trene agility. Utnyttet sjangsen når den bydde seg siden vi ikke har fått trene på evigheter. Plukket med meg tre kombinasjoner fra Fanny Gott sin blogg som vi brukte. Veldig kjekt å se hvor effektivt man får trent med bare 6 hoppehindere og 1 tunnel.

Kombinasjon 1

Denne kombinasjonen gir utfordringer i forhold til å svinge i ulike vinkler etter tunnelen og fremmadsending etter tunnelen.

Jeg plasserte Bella skrått på nr 1 mot tunnelen, gikk til nr 3, flyttet meg mot nr 4 idet hun kom ut av tunnelen og dyttet henne rundt nr 5 (vi hadde den på andre siden av hinderet ser jeg nå). Stakk fra henne i det hun krysset vegringslinjen på nr 5 og løp mot høyre vinge på nr 7 til Bella kom ut av tunnelen - da krysset jeg bak henne mot venstre vinge på nr7 og fremforbyttet idet hun satset på nr 8 så bånn fyring fremover til nr 10 (første forsøk fikk hun 2 snurrer før hun hoppet nr 10).

Kombinasjon 2

Denne kombinasjonen hadde flere vanskelige partier, threadle som er vanskelig å nå (4-5) og ta hinder nr 7 fra baksiden når man er såpass langt bak hunden.

Jeg plasserte Bella skrått på nr 1 mot tunnelen (samme som i kobminasjon 1), gikk frem til enden av tunnelen og dig,dig mot nr 3. Idet hun var på cp (commitment point) stakk jeg mot nr 4 (mellom tunnelen og hinderet) og tok en serp-arm (eget uttrykk) for å så få henne mellom hinderne til nr 6. Stakk fra henne idet hun var på vei mot midten av de to vingene og inn i tunnelen. Slet med å finne en løsning jeg var fornøyd med fra 6-7 men det ble en provosorisk løsning med bakbytte (dvs dra henne ut til høyre fra tunnelen for å så fb etter nr 8 og rett frem til nr 9 så 10.

Kombinasjon 3
Denne kombinasjonen var definitivt den vanskeligste. Utfordringene begynte med en noe vrien start fra 1-3, i tillegg til å nå ned til nr 6 og få en bra sving ut av tunnelen og til slutt et vanskelig bakombytte 9-10.
Bella taklet om jeg stod 1 meter ifra nr 3 men ved venstre vinge ble det for vanskelig. Stakk til nr 4 idet hun satset på nr 2, fikk en fin sving rundt nr 4, stakk fra henne mot nr 5 da hun satset på nr 4 og kroppen var bøyd rundt vingen (detaljerikt muligens...) og prøvde både på bakbytte, fremforbytte og noe som det ikke finnes navn på rundt nr 6. Fb fugerte best men det ble aldri optimalt da svingen ut fra tunnelen ble veeeeldig stor. 7-10 var ok fb på nr 9-10 og dig, dig fra 10-11.

Alt i alt en kanon kjekk trening som ga oss både slitne hunder, fører og en lærerik trening!



Etiketter: , ,

35 36 37 38