01 02 03 Its all about the dogs: Agilitytrening x4 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Agilitytrening x4

34
Jeg har ikke trent agility 4x på en dag, men det har vært 4 treninger siden jeg sist blogget. Sier hver gang det ikke skal skli ut men så er det vel helt naturlig at det gjør det innimellom når man har jobb, hobby og andre ting som skal gjøres i løpet av døgnets 24 timer...

Det har altså vært 4 treninger siden forrige gang (dvs 7/2, 12/2, 19/2 og 21/2). Alle gangene har vært i ridehallen på Lutsi ettersom snøen ikke ville helt slippe taket, men nå ser det ut til at vi endelig begynner å nærme oss vår og plussgrader.

Nå er det litt vanskelig å sitte å huske igjen baner og løp fra såpass mange dager siden men jeg husker heldigvis sånn grovt hvordan det har gått generelt. Jeg har eksperimentert litt med forskjellige handlingsmetoder på Bella, for å se hvilke som gjør at hun går raskest og hvilke som gjør at hun går "safe".

Metode 1
Ved å nærmest ikke bruke armer men kun skuldrene og kroppen i tillegg til å ikke bruke særlig stemme går hun som en drøm, en litt treig drøm etter min mening - men allikevel en drøm. Hun både bremser hvor hun skal og gir litt ekstra trøkk når hun kan. I tillegg bjeffer og stresser hun mindre. Allikevel går dette noe sent (synes jeg) og det føles veldig safe og trygt, noe jeg mener ikke er det som vinner 1.plass på et løp. Da må vi gutse litt mer og gi litt ekstra.

Ting å trene på om vi kjører metode 1:
- Fart selv om jeg ikke pusher og maser

Metode 2
Nærmest overhandle og pushe henne de stedene jeg kan uten at det stresser henne feil. Dette gir mye mer fart og jeg merker at Bella jobber mye hardere ved denne handlingen enn den andre. Samtidig gir denne større risiko for riv da Bella er mindre konsentrert om sin egen hoppeteknikk og mer om meg og hva jeg gjør.

Ting å trene på om vi kjører metode 2:
- Hoppeteknikk
- Stressmestring

Personlig liker jeg å løpe på begge måter da det er to vidt forskjellige metoder som allikevel gir gode resultater på forskjellige måter. Allikevel tror jeg at jeg heller mest mot metode 1 da jeg føler det er lettere å provosere frem fart hos Bella fremfor stressmestring og konsentrasjon. Har jobbet mye med henne bare for å kunne varme henne opp i nærheten av ringen (fremfor 50 meter unna) og kjenner jeg ikke er helt klar (eller glad) for å jobbe enda mer med stressmestringen hennes.

Hoppeteknikken på den andre siden skal vi uansett handlingsmetode jobbe mer med i sommer. Har planer om å få bygget nok hindere i begynnelsen av sommeren til jeg kan trene en del hoppeteknikk øvelser i hagen (ihvertfall de vi har plass til) ettersom vi har mye å hente der.

Muskeltreningen går bra da jeg har holdt meg selv i nakkeskinnet og brukt yogaballen mye på Bella (og Balder forsåvidt men han får et eget innlegg etterpå) i tillegg til turer i rask gange. Nå som endelig frosten og snøen forsvinner tenker jeg det blir ukentlige joggeturer langs turstien ikke så langt fra huset vårt. Hvis ikke jeg har nevnt det utallige gange før; jeg elsker alle turmulighetene vi har i vårt nye nabolag!!!

Slenger med et bilde av mitt skjønne vesen fordi jeg synes det gjør hele innlegget litt kjekkere å lese med et bilde til slutt :)

Etiketter: , ,

35 36 37 38