01 02 03 Its all about the dogs: Årets mest effektive helg? 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Årets mest effektive helg?

34
Tittelen på innlegget har muligens et spørsmålstegn bak seg, men det kunne nok like gjerne vært et utropstegn. Denne helgen har vært en av de mer effektive og vi har fått gjort utrolig mye på kort tid.

Fredagskvelden tok vi runden for å kjøpe inn diverse utstyr og maling. Selv om vi bor på Ålgård fantes alt i nærmeste nærhet fant vi ut. Resten av kvelden ble brukt til å rydde, gjøre klart og teipe lister og vinduer til morgendagens jobb.

Lørdagen tok jeg med meg hundene på fjelltur til Sælandsfjellet mens Tom Ove ble hjemme å jobbet med gjerdet. Før turen la jeg et blodspor til Balder også.







Sporet til Balder ble 150 meter med 1 vinkel og fikk en liggetid på 2 timer.
Jeg dryppet ekstra blod i vinkelen og flere dråper enn vanlig etter vinkelen slik han skulle finne sporet videre raskt. Dryppet også ekstra blod på skanken siden han i det siste har slit med å finne skanken på sporslutt og for å øke assosiasjonen blod = skank.

Balder var på jobb så snart sporselen kom på. Han kom godt i gang og holdt nesa fint i bakken til vi kom til vinkelen, der sporet han først forbi vinkelen men jeg holdt igjen og han forstod raskt at sporet ikke gikk videre fremover, han fant tilbake til sporet fint og sporet ut i fra vinkelen. Videre jobbet han bra men da han glapp av sporet et par ganger prøvde han å sette nesen i været, jeg holdt igjen til han satte den i bakken igjen. Han fant sporslutt og var en lykkelig Baldergutt :)


Etter turen var det i gang med å male. Tom Ove kom inn for å hjelpe å male og i løpet av kvelden var vi ferdige med 2 strøk maling i hele stuen og spisestuen i tillegg til 3 strøk på alle karmer og dører. Det ble utrolig fint (i dag skal gardinene opp så jeg skal få tatt noen skrøytebilder å legge ut).

Søndagen malte jeg 1 fjerde strøk på listene og tok så med voffsene på tur opp i Ålgårdsheia. La først et blodspor til Balder som jeg visste kom til å bli en utfordring for ham med en del vind og på veldig forskjellig underlag fra han er vant til. Turen gikk raskt da vi holdt et raskt tempo så sporet fikk en liggetid på ca 40 minutter. Det ble 130 meter langt og med 1 vinkel. Balder tok sporstarten veldig bra men etter ca 15 meter slet han litt og stakk raskt nesa i været for å gå på overvær. Jeg hadde is i magen og holdt igjen men han måtte få en liten søk kommando på ny for å stikke nesa i bakken igjen. Slik fortsatte det frem til vinkelen (nesa i været når han sleit) men fra vinkelen og til sporslutt gikk det veldig bra. Nå som han har såpass stor glede av å spore og finne skanken (nå sliter jeg med å få den tilbake, Balder prøver å gomle i seg så mye av skanken som mulig) synes jeg det er bra at han får en utfordring med både vind og underlag av og til. Skal ikke falle tilbake i gammel vane hvor jeg gjør det for enkelt for ham (spesielt siden han er såpass flink), men må finne en balanse mellom mestring og utfordring.

Etiketter: , , , ,

35 36 37 38