01 02 03 Its all about the dogs: Team Bella - Back to basic! 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Team Bella - Back to basic!

34
Etter å ha vært mindre fornøyd med feltene til Bella de siste måneden, har vi gått tilbake (waaaay back) i grunntreningen for å rette opp det jeg ikke er fornøyd med. Og ja, det tok meg flere måneder for å finne ut at jeg ikke var fornøyd med feltene hennes.

Hovedproblemet er delt i to deler;
1. Bella har høy fart på oppgangen på feltene, men begynner å snike når hun nærme seg nedgangen.
2. Bella har i det siste latt være å stoppe på bommen og vippen (mønet ønsker jeg ikke full stopp pga det blir en stor belastning) og gått av feltet før jeg har gitt "fri" kommandoen.

Jeg går derfor helt tilbake til basic med skåla, slikt jeg opprinnelig lærte inn feltene hennes.
Fase 1 - Kriterier: Høy fart, nedbremsing nærmest mulig skåla, ikke "skli ut til sidene" ved nedbremsing
Fase 2 - Kriterier: Samme som i fase 1, men på nedlagt nedgang av bommen, skål nær slutten av bommen.
Fase 3 - Kriterier: Samme som i fase 2, men med skål lengre borte fra slutten av bommen for å få 2off2on.
Fase 4 - Kriterier: Samme som i fase 3, men med variabel belønningsfrekvens inkl leke.
Fase 5 - Kriterier: Samme som i fase 3 og 4 men med bommen på full høyde (oppfelt ignoreres).
Fase 6 - Kriterier: Samme som i fase 5 med varierende fart og vinkler før bom.
Fase 7 - Kriterier: Samme som i fase 6 men med varierende fart og vinkler etter bom.

Ingen kommandoer legges på før atferden er komplett - dvs sitter 100%.
Jeg ønsker en felles kommando for feltene på vippen og bommen (felt) og en annen for mønet (løp) som jeg vil trene inn som løpende felt. Selve felthinderene vil ha samme kommandoer, bortsett fra vippen som blir vipp. Bommen og vippen vil også ha en "fri" kommando, mens mønet vil ikke ha noen da det skal være løpende.

Vippen = "Vipp" + "Fri"
Bommen = "Felt" + "Fri"
Mønet = "Felt" + "Løp"



Ellers har vi terpet mye på slalomen i det siste, dvs 1-2 økter pr trening. Jeg kjører både øvelser med forskjellige vinkler, fart og hindere før slalomen, men vi har også kjørt "enkel slalomtrening" med mye forstyrrelser. Forstyrrelsene er Maia som løper motsatt vei, står i veien i slalomen, vifter med hendene, vifter med leke etc. Overrasket over hvor lite mottakelig hun er for forstyrrelser i slalomen. Dette skal bygges på videre til flere hindere og til slutt hele banen :)



Den tredje tingen har jeg ikke rettet fokus mot enda, men det kommer nå fremover, nemlig HOPPETEKNIKK! Dette er noe jeg har forsømt altfor lenge og det har vist på treninger og konkurranser. Jeg har en hund som har god fysisk og alle forutsetninger for å gjøre det bra, derfor må vi tilbake å trene mer hoppeteknikk så fremover omdøpes 1 trening i uke for Team Bella til HOPPETEKNIKK KVELD.

Det er uheldigvis ikke så mange andre i klubben som trener særlig hoppeteknikk så det blir nok en utfordring å snike unna x antall hindere men kan Lene kan jeg =P

Etiketter: , , ,

35 36 37 38