01 02 03 Its all about the dogs: Shapingkurs leksjon 1 - fange atferd og belønningsutvikling 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Shapingkurs leksjon 1 - fange atferd og belønningsutvikling

34
Oppgave 1 - Fang en atferd

Atferd å fange - Bukke






Hur gör du om hunden inte bjuder beteenden eller blir låg/känner sig pressad i en shapingsituation? 

Jeg gjør: venter for lenge fremfor å bryte av, har for høye kriterier og for dårlig belønnings frekvens.
Jeg burde gjøre: senke kriteriene, hyppigere belønning, vurdere pause

Vad gillar din hund bäst att leka med? Och hur gillar den att leka? 

Jeg gjør: drakamp og tørrfor
Jeg tror: jaktleke lengre i fra meg, myke godbiter
Jeg observerer:jaktleke nær meg, godbiter mindre verd med leke i bildet

Oppgave 2 - Belønningsutvikling

Økt 1
Tilbakemelding: Forsøk på mindre glatt underlag, godt engasjert i lek.


 

Økt 2
Tilbakemelding: Ser bedre ut på ikke glatt underlag, tren med to like leker for å unngå hun stikker av.
Gjerne langt håndtak slik hun kan vinne uten å "egentlig vinne".




Økt 3
Tilbakmelding: Ser bra ut!
Memo til meg selv: Alltid 2 LEKSAKER og engasjer deg i leken



Blandar du olika typer av belöningar i träningen?
Jatklek og bytte med godbiter.

Kan din hund ta olika belöningar i samma pass? 
Godbiter blir annenrangs om leken har blitt brukt først.

Hur mycket regler har du för leken? 
Jackpot er å vinne drakampen og må slippe på takk-kommando.
Ønsker hun skal komme tilbake etter jackpot for å leke mer.

Hur kan man få till et bra samarbete kring leksaker/föremål utan att leken tappar värde som belöning?

Jeg gjør: Leke med sausekinn og ball, tørrfor og Gabbas-pølse
Jeg burde gjøre: Jaktleke og Gabbas-pølse

Etiketter: , ,

35 36 37 38