01 02 03 Its all about the dogs: Ett år med løpende felt - hva nå? 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Ett år med løpende felt - hva nå?

34
Det er nå litt over 1 år siden Buffy startet med løpende felt trening (RC).
Vi brukte ca 8 måneder fra bakketrening til full høyde på bommen. Ca 1 måned etter vi var på full høyde begynte vi å konkurrere.

Statistikk
Siden debuten i april har vi vært på 7 stevner med 4 typer bommer, kunstgress og vanlig gress.
Så langt ser RC statistikken vår på konkurranser slik ut:

11 treff (37,9%)
18 miss (62%)

På noen stevner har det vært 3 av 4 treff mens andre stevner har det vært 0 av 4 treff.
For det "utrente" øye vil man synes statistikken ikke er så veldig bra i forhold til hvor mye tid jeg har brukt på denne treningen men med RC (og ikke minst ung hund) må man forvente at det første året er noe ustabilt.

Buffy elsker å høre kommandoen "KJØR", som betyr "løp alt du kan over bommen"


Tilbakeslag på Agilityuken
Buffy hadde få treff på Agilityuken, selv om jeg hadde håpet på at mengden løp ville gjøre henne tryggere på både underlag og bommen. Siste løpet den uken hadde hun et skikkelig stygt fall av bommen hvor hoften hennes fikk en stygg trøkk. Det ble derfor 4 ukers pause fra agility i etterkant.



Forebyggende trening 
 I etterkant av Lista har hun falt av bommen 2 ganger (Arendal i september og Stavanger i oktober). Jeg tror problemet er at hun vil mer enn hva kroppen hennes klarer når det gjelder balanse og musklatur.

Planen min er derfor å fokusere mer på balanse og kjernemusklatur fremover. Dette gjør jeg gjennom diverse øvelser som for eksempel balanse på yoga-ball eller balansebrett, FitPaw pods og bakpartskontroll. Alle mine hunder trener jevnlig kjernemusklatur og jeg mener det er likeså viktig på gamle hunder som unge.



Hundemassasje og laserterapi
I tillegg til treningen vi gjør på og utenfor banen går Buffy hver måned til Hund i form som drives av Anita Jansen. Her får Buffy jevnlig behandling i form av massasje og ved behov laserterapi. Dette gjør at jeg kan utelukke stive muskler og ledd når vi sliter med noe i treningen og heller kan se på om innlæringen min har vært bra nok.

Hundene presterer på toppidrettsnivå når de løper agility med tanke på belastningene de får av svinger, hopping, landing og stopping på felthinder. Det er derfor en liten investering å gjøre å gå til jevnlig behandling med hunden din. Av alle investeringene jeg gjør i Buffy sin karriere er kanskje dette den viktigste.


Hvorfor RC?
Jeg føler ofte jeg må forsvare hvorfor jeg har valgt RC og her er årsakene for de som lurer:

1. Målet mitt er VM.
2. Jeg synes det var dritt kjedelig å trene 2-av-2-på.
3. Det er mindre belastende for hunden min.
4. RC gjør at felt er gøy og ikke stress for meg.

Ingenting er som å bare kunne løpe og ikke "jobbe feltet" :)


Planer fremover
I desember starter Silvia Trkman sitt "Running contacts" kurs opp. Jeg tok dette i fjor da jeg startet treningen og jeg var såpass fornøyd med dette kurset at jeg kommer til å ta det på nytt.
I vinter kommer vi til å fokusere på svinger etter bommen (både slakke og skarpe) og da er det veldig greit å ha Silvia bare noen tastetrykk unna :)

Mitt opprinnelige mål for RC var at alt skulle være ferdig i løpet av 2015. Hadde jeg fokusert mer på trening og ikke reist så mye på stevner ville nok det vært i boks nå men jeg ville ikke fått generaliseringen på stevner som også er en viktig del av treningen.
Det nye målet mitt er å ha ferdig RC i løpet av våren 2016.

Gode løpende felt er ikke vanskelige å se for dommeren ;)

Etiketter: , ,

35 36 37 38